Mythes in ECM: Microsoft is alfa en omega
Er bestaan nogal wat misverstanden rond enterprise-contentmanagement.
In contentmanagement speelt aanbieder Microsoft een belangrijke rol. “Dat ECM de laatste jaren is geëvolueerd van ‘only-for-the-rich-few‘ naar ‘ECM for the masses‘ hangt voor een stuk af van hun content-aanbod, dat al standaard werd aangeboden bij bijvoorbeeld Windows Server platform”, geeft Margo Vrolix van EMC toe. Waardoor Sharepoint zich al snel begon aan te bieden als een vervanger voor de klassieke fileserver, die steeds groter en complexer werd.
Sharepoint is een toepassing van Microsoft voor het beheer van content binnen bedrijven. Officieel gaat het om MOSS 2007, wat staat voor Microsoft Office Sharepoint Server, waarmee Microsoft een sterke band legt met de Officetoepassing van de kantoormedewerkers op de desktop. Met de komst van 2010 werd het pakket nog versterkt.
Ook al valt de invloed van Microsoft niet te onderschatten, toch domineert het bedrijf niet zo sterk als op de desktop. En bovendien is de reikwijdte van het aanbod van Microsoft nog beperkt in vergelijking met andere high-end ECM-spelers.
“Microsoft biedt bedrijven eigenlijk niet zozeer een universele ECM-oplossing, maar eerder een universele ECM client die dan dient als front-end toegang naar de ECM-oplossing”, vertelt Dimitri Schmitz van Fujitsu Service. “Niet zozeer de bedrijfsprocessen, maar eerder het delen en opslaan van de data, zeg maar collaboration, staan hierbij voorop. Ook al zijn ze daar bij Microsoft wel erg succesvol in.”