Business

Google zet topper op lokale diensten

Marissa Mayer, bij Google al tien jaar verantwoordelijk voor de zoekafdeling, krijgt een nieuwe rol binnen het bedrijf. Ze zal zich voortaan toeleggen op locatie- en plaatselijke diensten.

“Dit terrein is voor Google zo cruciaal als de zoekmachine zelf”, staat te lezen in een mededeling van Google. Mayer treedt ook toe tot het Google Operating Committee, het hoogste managementniveau van Google. Dat vertelt een anonieme bron aan nieuwsdienst Bloomberg.

Nieuwe markten met potentieel
“Marissa heeft het afgelopen decennium een schitterende bijdrage geleverd aan ons zoekproduct, en we zijn benieuwd naar haar input bij de nieuwe diensten”, aldus Google.

Zoekopdrachten verwerken en zoekresultaten serveren blijft het belangrijkste voor Google, maar het bedrijf legt meer de focus op plaatselijke bedrijven en locatiediensten – markten met nog flink wat groeiruimte. Die inspanning kan het bedrijf helpen om meer advertentie-inkomsten binnen te halen van buurtwinkels, restaurants enzovoort. Meer dan 90 procent van de inkomsten van Google komt voort uit online advertenties.

Tien jaar zoeken
Marissa Mayer was de eerste vrouwelijke ingenieur die Google inlijfde in 1999. Zij ontwierp en ontwikkelde de zoekinterface en zorgde ervoor dat Google beschikbaar is geworden in meer dan honderd talen. De afgelopen jaren heeft Mayer meer dan honderd nieuwe functionaliteiten geïntroduceerd, zoals vorige maand nog Google Instant, een manier om zoekresultaten te krijgen terwijl je je zoekopdracht typt.

De taken van Marissa Mayer in de zoekafdeling worden overgenomen door Udi Manber, die tot voor kort verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van Google Search. Manber werkt sinds 2006 bij Google en werkte eerder bij Yahoo en Amazon.

businessgoogleitprofessionallocatiemarissa mayernieuwszoeken

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken