Rake klappen in pc-markt
In het voorbije kwartaal is de Europese pc-markt met bijna een vijfde gekrompen. In het bijzonder netbooks lijken hun tijd te hebben gehad. Van de compacte en goedkope machines stuikte de verkoop met 53 procent in, aldus cijfers van marktonderzoeker Gartner. Er wordt vergelijken met het tweede kwartaal van 2010.
Van de topmerken is Apple de enige die een (beetje) groei ervaart. In het tweede kwartaal van dit jaar steeg hun verkoop in Europa met 0,5 procent. In sommige landen wist ook Samsung groei te realiseren.
Een heel ander verhaal valt er te horen bij de andere pc-fabrikanten. HP verkocht 6 procent minder computers. Maar omdat de markt in z’n totaliteit fors gekrompen is het aandeel van HP wel gestegen van 21,6 naar 25,1 procent.
Implosie
Een verklaring hiervoor is de implosie van de verkoopcijfers bij Acer. In het tweede kwartaal van dit jaar zag Acer zijn verkoop met eventjes 44,6 procent dalen, vergeleken met het tweede kwartaal van 2010. Nu heeft het Aziatische merk een marktaandeel van 16,2 procent, waardoor het van de eerste naar de tweede plaats zakt. De nummer één is dus opnieuw HP.
Gartner steekt de dramatische cijfers van Acer op het zakenmodel van het bedrijf. “Het lage-prijs, hoog-volume-model van Acer is niet langer effectief”, aldus de onderzoekers. Een overvloed aan onverkochte computers die in de distributie blijven hangen, zorgden er voor dat Acer en ook andere merken hun nieuwe modellen niet verdeeld kregen.
Het succes van tablets en smartphones drukt ook fel de verkoop van netbooks, een categorie waar Acer ook sterk op inzette. In de grote Europese landen halveerde de verkoop van de mininotebooks.
De nummer drie en vier blijven Dell en Asus. Zij mochten een daling van respectievelijke 12,7 en 22,9 procent optekenen. De Europese pc-markt in zijn totaliteit is gedaald van 2,8 miljoen verscheepte computers in het tweede kwartaal van 2010 naar 2,43 miljoen in april-juni 2011.