Google hekelt ‘afpersing’ door Microsoft
Google heeft bitsig gereageerd op een patentdeal tussen Samsung en Microsoft over het gebruik van Android. Het bedrijf stoort zich aan de praktijken die de softwaregigant toepast.
Microsoft en Samsung sloten deze week een patentovereenkomst. Daarbij gaat Samsung royalty"s betalen aan Microsoft voor alle smartphones en tablets op Google Android. Reden hiervoor is dat Microsoft al enkele jaren beweert dat Android patenten van Microsoft schendt. Een dergelijke overeenkomst voorkomt dat Microsoft naar de rechtbank stapt.
"Innovatie gehinderd"
Maar zulke deals zijn niet naar de zin van Google, en dat laat het bedrijf zeer duidelijk weten in een verklaring aan de website Techcrunch. “Dit is dezelfde tactiek die we telkens opnieuw zien van Microsoft”, klinkt het.
“Omdat ze er niet in slagen om succesvol te zijn op de smartphonemarkt, zoeken ze via juridische maatregelen manieren om winst af te persen van andermans verwezenlijkingen en hinderen ze het innovatietempo. We blijven ons focussen op het maken van nieuwe technologie en het ondersteunen van Androidpartners.”
Microsoft reageert
Microsoft heeft intussen zelf op Twitter gereageerd op de uitspraken van Google. Het verwijst daarbij naar paragraaf 5 van een blogpost die de hoofdjurist van Microsoft gisteren schreef.
De jurist erkent dat er wordt geklaagd over het fnuiken van innovatie. Maar hij merkt op dat grote spelers als Samsung en HTC wel zulke akkoorden aangaan, wat volgens hem aantoont dat het de juiste aanpak is.
Google is nog jong
In het machtsspel rond patenten heeft zowel Microsoft als Google een punt. Als Microsoft bepaalde gepatenteerde technologie ziet opduiken in Android, dan is het zijn volste recht om een deel van die koek op te eisen. Een minder zachtaardige aanpak is die van Apple, dat concurrenten meteen aanklaagt.
Google anderzijds is, ondanks zijn omvang, een relatief jong bedrijf en heeft daarom een minder indrukwekkende patentportfolio (al wordt die volop uitgebreid momenteel). Daarom is de kans groot dat het een product lanceert waarvan bepaalde technologieën of eigenschappen ooit al eens werden gepatenteerd door een concurrent zoals Microsoft. Maar tegelijk slagen ze er wel in om met dezelfde technologie een populairder product te maken.