Telenet lanceert CloudOffice
Telenet lanceert een cloudaanbod voor zelfstandigen en KMO’s. Het pakket komt volgens het bedrijf tegemoet aan tachtig procent van hun IT-noden.
CloudOffice is een virtuele kantooromgeving en bevat in de basisversie e-mail (25 GB), agenda’s, een fileserver en een online tool om websites te bouwen. Daarnaast is er nog een light-versie en een Plus-versie. Die laatste integreert ook zaken als e-mailarchivering, Office Web Apps (Microsoft Office 365) en Dynamic CRM 2011.
De bedoeling van Telenet is om kleinere ondernemingen te ontlasten van hun IT-infrastructuur. Het pakket betaal je per gebruiker en per maand, wat in bedrijven met maar een tiental werknemers vaak handiger is dan wanneer je softwarelicenties moet aanschaffen en alles lokaal moet configureren. Daarnaast is CloudOffice compatibel met verschillende browsers en mobiele toestellen, wat handig is voor wie vaak onderweg of op verschillende plaatsen werkt.
Telenet biedt het product zowel zelf als via zijn resellers aan. CloudOffice Basic is beschikbaar vanaf 2 april en zal 13,5 euro per maand per gebruiker kosten. Light en Plus volgen in het derde kwartaal of later maar hier is nog geen prijszetting voor bekend.
Facturatie en boekhouding
De bedoeling is om het pakket op termijn ook uit te breiden met andere diensten. Zo werkt het Mechelse kabelbedrijf aan modules om bijvoorbeeld elektronische facturatie, boekhouding of videobewaking mee te integreren.
In principe zou het aanbod van Telenet aan tachtig procent van de IT-behoeften van kleinere ondernemingen moeten voldoen. Als we vragen wat die overige twintig procent zijn, dan wordt er verwezen naar zaken waarbij het vaak duurder of omslachtiger is om ze in de IT-omgeving te integreren dan om ze op de klassieke manier te behouden. Bijvoorbeeld een prikklok.
Ondersteuning
Telenet beseft dat het in de zelfstandigen- en KMO-markt opbokst tegen enkele grote spelers. Zo kan je bij Google gratis Google Docs en Gmail gebruiken, maar kan je evenzeer betalend Google Apps gaan gebruiken.
Dat countert het bedrijf door onder meer de klok rond lokale ondersteuning te geven. Ook bekijkt het momenteel de mogelijkheden rond de integratie van boekhoudsoftware die geschikt is voor de Belgische markt.