Marktonderzoek? Gebruik liever Google
Economen vertrouwen al jaren op onderzoeken om toenames en dalingen in markten te voorspellen. Maar marktonderzoeken hebben enkele nadelen. Zo moeten de vragen vooraf worden opgesteld en kan er al heel wat kostbare tijd verstrijken tussen het opstellen van het onderzoek en het ontvangen van de resultaten.
Dit is waar de zoekgegevens, zoals die van Google, een voordeel bieden. Denk maar aan alle zoekopdrachten die iedereen jaarlijks maakt en de immense gegevensbank die daaruit voortkomt. Alle data kunnen onmiddellijk opgevraagd worden en zo een beeld geven van economische trends op dit ogenblik. Daarnaast krijg je ook nog een mooie geschiedenis van de zoekterm aangeboden. Vaak kan je met deze gegevens al voor de release van een product de interesse voorspellen.
En voor ons?
Maar ook voor personen die niet in de economische sector vertoeven kunnen zoekgegevens interessant zijn. De Sint kan bijvoorbeeld eens polsen of hij populairder is dan de Kerstman. De goede man ziet meteen dat hij veel vaker wordt opgezocht dan zijn concurrent, maar ook dat voor beide personen het zoekvolume daalt in de loop der jaren. Misschien tijd dat de heren iets aan hun imago doen?
Hetzelfde geldt voor Britney Spears en dubstep-producer Skrillex. Als we deze twee, zeer diverse, muzikanten tegenover mekaar plaatsen merken we meteen dat Britney vroeger extreem populair was, maar ook dat ze geleidelijk sterk inboet aan zoekvolume. Jong geweld Skrillex duikt aan het begin van 2011 op, maar maakt meteen een extreme klim in populariteit. Zoveel zelfs dat hij mevrouw Spears tegen het einde van 2011 inhaalt.
Zoekgegevens zijn dus niet alleen nuttig voor economen, maar ook voor iedereen die er ook maar iets aan kan hebben. Vooral handig wordt het wanneer je twee concurrerende zoektermen tegenover mekaar plaatst zoals bijvoorbeeld de iPhone 4 en de Galaxy S2. Welke zou jij willen verkopen?