Gentse scale-up Awingu kent succes dankzij Covid-19
Terwijl veel bedrijven het moeilijk hebben tijdens de coronapandemie en werknemers op tijdelijke werkloosheid worden gezet, was het virus een zegen voor Belgische scale-up Awingu. Zij heroriënteerden hun dienstverlening richting een ‘secure homeworking solution’ waarmee thuiswerken gemakkelijker zou kunnen.
Half miljoen gebruikers
Aanvankelijk bood het bedrijf de integratie van laptops, iPads en smartphones op bestaande ‘legacy’-netwerken aan. Daarmee begon het 2014. Sindsdien werd de dienstverlening uitgebreid naar 20 verschillende landen. Vandaag zouden ze zo’n half miljoen gebruikers hebben.
Veilig, snel, betaalbaar
Die haalden ze binnen met verschillende troeven zoals sterke en beveiligde connectielijnen voor thuiswerkers, snel te implementeren oplossingen en prijsvriendelijkheid. “Dat Citrix met beveiligingslekken worstelde, speelde ons ook in de kaart”, vertelde CEO Walter Van Uytven aan Computable. Voor het eerst dit jaar komt het bedrijf uit de rode cijfers.
Via de ‘secure homeworking solution’ van Awingu kunnen werkgevers een overzicht behouden over werknemers die van thuis uit werken, wanneer ze werken en welke applicaties ze hanteren. In Awingu kunnen verschillende applicaties als Microsoft Teams en Office365 op één plaats worden samengebracht met een bestaand legacynetwerk in een simpele architectuur.
Partners en klanten
Naast het verzorgen van eigen verkoop zet Awingu zich ook in via samenwerkingen met andere bedrijven, waaronder ook Blackberry en Microsoft.
Vele Belgische werkgevers kozen de afgelopen periode voor Awingu om thuiswerkers te organiseren, maar ook om mobieler te kunnen zijn. Zo zitten onder andere de Belgische federale politie en Proximus in het klantenbestand van de scale-up.