Business

Meerderheid Vlaamse klanten wil dat webshops hen bewust maakt van de meest duurzame verzendoptie

© pexels
Nu klanten vaker online winkelen, verwachten ze dat bedrijven ook langs die kanalen op duurzaamheid inzetten.

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat meer dan zes op tien Vlaamse consumenten belang hechten aan transparantie op het gebied van milieu-impact en graag op de hoogte zijn van de meest duurzame verzendoptie.

De meeste consumenten zijn het intussen gewend om online bestellingen te plaatsen. Cijfers uit de survey van Manhattan, waarvoor het bedrijf duizend Vlaamse/Nederlandse consumenten uit verschillende leeftijdsgroepen heeft ondervraagd, tonen aan dat meer dan twee op drie deelnemers (69%) gemiddeld minstens één keer per maand een online aankoop doen. Eén op vijf (20%) bestelt zelfs iedere week iets via een webshop.

Natuurlijk mag de populariteit van online shoppen geen negatieve stempel op het milieu drukken. Het onderzoek peilde daarom ook naar de verwachtingen van klanten ten aanzien van bedrijven op het gebied van duurzaamheid. Zeven op tien (71%) vinden het belangrijk dat bedrijven hun activiteiten duurzamer maken. Daarnaast wil 64% dat organisaties uitgebreid en transparant communiceren over de inspanningen die ze leveren, onder meer om duurzaam te produceren en te leveren.

Duurzaam verzenden en retourneren

Vandaag besteld, morgen geleverd? Volgens de survey hoeft dat geen must te zijn. Zo’n 64% van de deelnemers verwacht dat webshops klimaatvriendelijke bezorg- en retouropties aanbieden. Zes op tien klanten (62%) willen bovendien dat online verkoopkanalen hen actief bewust maken van de meest duurzame verzendoptie. Hier is zeker nog werk aan de winkel, want slechts 38% gelooft dat webshops daar vandaag al duidelijk over communiceren. Ook de verpakking van een bestelling verdient aandacht: 69% van de klanten verwacht dat de verkoper duurzaam verpakkingsmateriaal gebruikt.

Tot slot moet duurzaamheid eveneens een factor zijn in opties om artikelen terug te sturen. Ongeveer 66% hecht belang aan de duurzame levenscyclus van producten die ze aankopen. Zo moeten bedrijven geretourneerde items bijvoorbeeld recycleren. En in plaats van teruggestuurde producten meteen te vervangen, wil 65% eerst graag de keuze krijgen om het item in kwestie te laten repareren.

“De e-commercesector heeft de voorbije jaren al belangrijke stappen gezet om duurzamer te werken. Vandaag is duurzaamheid meer dan ooit de prioriteit voor elke succesvolle webshop. Gedragsverandering bij klanten is enkel mogelijk als je hen goed informeert. Bied daarom verschillende verzendopties aan en toon de ecologische impact van elke keuze. Uiteindelijk is dat niet alleen goed in het kader van duurzaamheid, maar het helpt ook om efficiënter te werken en kosten te besparen. Een win-win voor klant, retailer en planeet”, zegt Pieter Van den Broecke, managing director bij Manhattan Associates België, Nederland, Denemarken,  Duitsland en Oost-Europa


Dit artikel is een ingezonden persbericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

businessduurzaam

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken