HR- en Payroll platform Deel timmert aan de internationale weg
Dit artikel werd geschreven door een van onze partners en de redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
Via het Deel-platform kunnen makkelijk nieuwe mensen worden geonboard en verloopt de HR- en loonadministratie achteraf als een fluitje van een cent, en in lijn met plaatselijke wet- en regelgeving. Om klanten nog beter te ondersteunen voegde Deel recent de AI-werkassistent ‘Deel IQ’ aan het platform toe. Een ideale aanleiding om een keer te praten met Dennis Valkema, General Manager Benelux bij Deel.
Een eerste vraag die zich stelt, is hoe Deel precies ontstaan is.
“De oprichters Alex Boaziz en Shuo Wang, die beiden aan de gerenommeerde Amerikaanse universiteit MIT studeerden, merkten dat het voor bedrijven steeds moeilijker werd om lokaal de juiste mensen te vinden en dat een groeiend aantal ondernemingen voor hun aanwervingen naar het buitenland begonnen kijken. Maar mensen rekruteren in het buitenland is makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak zijn er immers andere regels en gebruiken, wat voor de nodige uitdagingen zorgt. Een buitenlandse vestiging openen kan een oplossing zijn, maar dat is enorm duur. Alex en Shuo wilden hier een oplossing voor vinden. Ze bouwden een platform gebaseerd op het bestaande en juridisch gevalideerde concept ‘employer of record’. Het platform liet in eerste instantie toe om freelancers aan bedrijven te koppelen, contracten te regelen en betalingen te faciliteren. Daar was Deel!”
Als we Dennis vragen wat de snelle groei van Deel verklaart, haalt hij 3 redenen aan:
- De coronapandemie was een katalysator: “Remote work werd door deze crisis op de kaart gezet en werkgevers begonnen er de mogelijkheden van te zien. De behoefte aan een platform dat het managen van een wereldwijd team faciliteert, groeide dus.”
- Het unieke concept van Deel: “In tegenstelling tot klassiek sociale secretariaten, die vaak beroep doen op een lokale derde partij om de payroll te faciliteren, heeft Deel zelf eigen lokale payrollteams en juristen die bedrijven ondersteunen. Deze lokale kennis en kunde is toegankelijk via 1 platform dat daardoor de opmaak van contracten, het juridische, compliance- en betalingsluik ondersteunt in lijn met lokale wet- en regelgeving, ongeacht waar ter wereld deze mensen wonen. Het platform voorziet ook koppelingen met verschillende overheidsdiensten zoals bijvoorbeeld de VDAB, de Vlaamse en Waalse overheid.”
- Transparantie en gebruiksgemak: “Self-service en maximale ontzorging van de klant staan centraal in onze productontwikkeling. Het Deel-platform stelt transparant alle nodige informatie en tools ter beschikking die nodig zijn om een wereldwijd team van remote workers vlot te beheren,” besluit Dennis.
Hoe slaagt een eenvoudig platform er dan in om heel moeilijke taken uit te voeren?
“Ons productontwikkelingsteam focust echt op gebruiksgemak. Mijn oma moet er, bij wijze van spreken, ook mee kunnen werken. Heel concreet zal het platform tijdens de onboarding een aantal basisvragen stellen aan de nieuwe medewerker en daarnaast moet de HR-medewerker van de werkgever een aantal technische vragen zoals de rol die de persoon gaat spelen, het afgesproken salaris, het aantal vakantiedagen, en dergelijke beantwoorden. Op deze basis wordt dan een contract opgemaakt. Als er omwille van lokale regelgeving documenten moeten worden gegenereerd voor de fiscus, zorgverzekering of pensioen, dan worden die samen met het contract afgeleverd. De gegevens uit het contract, dat meteen in de database werd opgeslagen, worden vervolgens gebruikt om de nodige betaalgegevens voor de employee of record of freelancer te genereren. Een efficiënt gebruik van de beschikbare data staat dus centraal.”
En dankzij de beschikbare data kunnen jullie nog extra meerwaarde bieden?
“Ja, omdat we binnen het platform over verschillende data beschikken die we kunnen samenbrengen en met elkaar kunnen kruisen, kunnen we ondernemingen waardevolle inzichten bieden die hen helpen om hun beleid te bepalen. Zo kunnen we bijvoorbeeld heel eenvoudig een rapport trekken over de equal pay ratio in een bepaalde regio zoals, laten we zeggen, Luxemburg. Een onderneming kan deze ratio dan vergelijken met hun eigen situatie en bepalen wat de gap ten opzichte van de benchmark is en of deze binnen de normen van de nieuwe EU-wetgeving ligt. Is dit niet zo, dan zien ze duidelijk dat het beleid moet worden bijgestuurd.”
En voor de interpretatie van al deze data doen jullie beroep op artificiële intelligentie?
“Inderdaad, Chat GPT 4 werd geïntegreerd in ons platform. In eerste instantie om onze eigen helpdesk, HR- en juridische medewerkers te helpen om snel antwoorden te geven op vragen van onze klanten. Maar we beseften snel, dat het ook van goudwaarde kon zijn voor onze klanten. Daarom ontwikkelden we vervolgens Deel IQ.”
Wat kan Deel IQ dan precies?
“Het geeft ondernemingen toegang tot betrouwbare wereldwijde HR-informatie uit onze kennisdatabank die door meer dan 200 lokale HR-experts en juristen wordt gevoed. Dankzij Deel IQ krijgt een onderneming bijvoorbeeld snel inzicht in wat er moet worden aangepast bij wijzigingen in wet- of regelgeving. Het enige wat ze moeten doen is de nodige rapporten trekken.”
Hoe zal Deel IQ en jullie platform zich verder ontwikkelen?
“Ik verwacht dat het platform in de toekomst steeds meer ‘proactief’, ‘predictive’ en zelfs ‘prescriptive’ zal worden. Je zal vanuit Deel IQ de mededeling krijgen: ‘pas op je loopt daar uit de pas, weet dat je niet compliant bent, mijn advies is om je beleid op een deze manier aan te passen’. Uiteindelijk is de keuze wel nog aan de mens om hier iets mee te doen, want die keuze zal de computer nooit maken. Maar de computer kan wel advies geven op basis van de data die er is.”
Welke impact verwacht u op HR, pakweg binnen drie tot vijf jaar?
“Dankzij een platform als Deel zullen steeds meer administratieve en payrolltaken geautomatiseerd worden. HR-medewerkers zullen daardoor opnieuw meer tijd krijgen om met mensen te werken en hen te helpen ontwikkelen. Veelal is dit de reden waarom HR-professionals voor het vak kozen maar vandaag komt men daar in meer dan 80% van de gevallen niet toe omdat men te veel tijd moet spenderen aan administratie, wet- en regelgeving. Een tool als Deel zal er ook voor zorgen dat HR een echte ‘seat at the table’ zal krijgen in de boardroom. Vaak valt HR vandaag onder een CFO of een andere executive die niet altijd adequaat kan antwoorden op de vragen van aandeelhouders die aansturen op inclusie en gelijkheid. Dankzij een platform als Deel en de ingebouwde artificiële intelligentie zullen snel inzichten kunnen worden gegenereerd die helpen om het personeelsbeleid te sturen.”
Dit artikel werd geschreven door een van onze partners en de redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.