Business

Het recept van een succesvolle AI-strategie

© SAS
Net zoals data en model governance is AI governance een van de basisingrediënten van een sterke AI-strategie.

AI governance lijkt soms overbodig, aangezien er al in data en model governance geïnvesteerd is. Toch zijn ze alle drie noodzakelijk voor een strategische organisatie. Hieronder maken we voor elk van deze elementen een vergelijking met het runnen van een succesvol restaurant. 

Data governance 

Een restaurant kan niet draaien zonder voorraad – van vlees en zuivel tot linnen en bestek. Goede restaurants kopen alles zelf in en beheren de opslag. Ze zorgen ervoor dat voedingsmiddelen voor hun vervaldatum worden gebruikt. Voorraadbeheer is essentieel om klanten een leuke ervaring te bieden in lijn met de regels van de voedselveiligheid. 

Data governance doet hetzelfde voor AI. Het beheert de behoeften op het gebied van compliance en dwingt een beleid af voor veilig gebruik van data. Net zoals een chef moet weten wat de regels zijn om op een gezonde manier kip te bereiden, kijkt data governance naar de vereisten op vlak van opslag en gebruik van data. En net zoals een vegan restaurant moet garanderen dat ook de boter vegan is, gaan we met data governance na welke bedrijfsregels we moeten toepassen en of er nog specifieke vereisten zijn. 

Model governance 

De menukaart van een restaurant moet een variëteit aan gerechten bevatten in lijn met het thema van het restaurant (vegan, vis, …). In AI-toepassingen zorgt Model Governance ervoor dat ook de modellen precies doen waarvoor ze gebouwd zijn. 

Model governance legt zich toe op de volledige levenscyclus van een model – van ontwikkeling en testen tot het uitrollen en monitoren. We moeten bijvoorbeeld verzekeren dat ons model geen bias vertoont, net zoals we in de keuken kruisbesmetting van voedsel willen voorkomen. Daarnaast is het belangrijk dat modellen begrijpelijk en interpreteerbaar zijn. Als onze klanten een gerecht bestellen, moeten ze ook weten wat het ze op hun bord gaan krijgen. 

Tot slot moeten we controleren of een model goed blijft presteren. In de keuken van ons restaurant doet de chef hetzelfde door te waken over de consistente kwaliteit van z’n gerechten. 

AI governance 

Een restaurant draait om meer dan ingrediënten en gerechten. Je hebt een locatie en tafels nodig, evenals een marketingplan. Je moet personeel aanwerven en talent beheren. Het vereist een holistisch beeld van je zaak. In de wereld van modellen is dit de rol van AI governance. Het zorgt ervoor dat de AI-strategie de waarden van het ‘restaurant’ reflecteert. 

Hebben we een volledig overzicht van waar we AI in de organisatie gebruiken? Hoe identificeren we de risico’s bij het gebruik van AI? Weerspiegelt onze aanpak de bedrijfswaarden? En wie is verantwoordelijk voor de ethische impact van de AI-toepassingen die we serveren? Ook in een restaurant moeten we weten waar voedsel vandaan komt en garanderen dat het een plaats heeft op de menukaart – wie verfijnde gerechten serveert, biedt immers geen fast food aan. 

Terwijl data governance en model governance cruciaal zijn voor een ethische ontwikkeling van AI en voor het garanderen van kwaliteit en compliance, behandelt AI governance de bredere impact van AI op de samenleving en de waarden van de organisatie. Samen zorgen deze frameworks voor een verantwoord en effectief gebruik van AI, wat goed is voor het vertrouwen. Het brengt de AI-praktijken in overeenstemming met de normen en verwachtingen van de samenleving.


Dit artikel is geschreven door SAS en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

businesssas

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken