Datasoevereiniteit is een must voor ieder bedrijf

Bedrijven willen meer grip op de locatie en verwerking van data. En daar hebben ze verschillende redenen voor. Ze moeten voldoen aan de regelgeving die steeds meer eisen stelt over de plaats en de manier waarop gegevens bewaard worden. In het kader van privacy verwachten klanten ook dat organisaties hun persoonlijke informatie goed behandelen. Bovendien is toegang tot data cruciaal in het kader van operationele veerkracht. En dan is er nog het huidige geopolitieke klimaat dat om meer controle vraagt onder impuls van nationale veiligheidszorgen.
De afgelopen maanden is datasoevereiniteit in veel bedrijven op de directietafel terechtgekomen, terwijl het vroeger vooral de verantwoordelijkheid van de CIO of CISO was. Wat verwachten bedrijven dan precies? In Europa draait het om drie principes. In de eerste plaats moet je weten waar je data opgeslagen en verwerkt wordt. Daarnaast willen organisaties innoveren en waarde uit hun gegevens halen. En tot slot zoeken ze bescherming tegen toegang voor onbevoegden, zoals cybercriminelen, concurrenten en nationale staten. In de Europese autosector maken veel bedrijven zich bijvoorbeeld zorgen over het feit dat concurrenten hun data zouden kunnen zien.
Voldoen aan complexe regelgeving
Digitale soevereiniteit legt veel compliance-eisen op aan bedrijven. Verschillende rechtsgebieden hebben uiteenlopende beveiligingsmaatregelen en bewaartermijnen. Europese bedrijven moeten hun data bijvoorbeeld vaak binnen de Europese Unie of zelfs de nationale grenzen bewaren. Een belangrijke hoeksteen is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die strikte verplichtingen voorschrijft over hoe persoonsgegevens worden verzameld, bewaard, verwerkt en overgedragen.
Maar dat is slechts een stukje van het verhaal. Ook op nationaal niveau gelden eisen die cruciaal zijn voor de locatie en verwerking van data. De opkomst van SaaS- en clouddiensten, die meestal gepaard gaan met grensoverschrijdende datatransfers, maakt het allemaal nog complexer. Om die reden kiezen veel organisaties voor architectuur zoals die van Zscaler.
Zscaler ondersteunt organisaties met architectuur gebaseerd op het principe van Zero Trust. We zorgen ervoor dat klanten op ieder moment de controle over hun gegevens behouden. In Europa beschermen we dagelijks bijna 2.500 organisaties. Wereldwijd rekent 45% van de Fortune 500- en 35% van de Global 2000-bedrijven op de technologie. Door data dicht bij de gebruiker te brengen, is het niet alleen gemakkelijker om aan de lokale vereisten te voldoen, maar plukken bedrijven ook voordelen zoals lagere latency, betere gebruikerservaring, en snellere responstijd van applicaties.
Soevereiniteit en Zero Trust: een perfecte match
Het Zero Trust-principe blijkt één van de beste manieren om aan de uitdaging rond soevereiniteit te voldoen. Zero Trust betekent dat je niets of niemand zomaar vertrouwt: geen gebruikers, geen apparaten en geen netwerken. Dat is precies de controle die digitale soevereiniteit vereist. Zscaler anonimiseert IP-adressen en verkleint het aanvalsoppervlak door te garanderen dat gebruikers enkel connecteren met applicaties waarvoor ze toestemming hebben – niet het volledige netwerk.
We hebben privacy en security bovendien ingebouwd in de architectuur van het cloud-native Zscaler-platform. Centraal staan de principes Privacy by Design en Privacy by Default. Zo slaan we geen klantinhoud op en kunnen klanten bewust kiezen om enkel gebruik te maken van onze Europese infrastructuur. Zscaler bewaart transactielogs met gebruikers- en IP-adresgegevens en metadata over de transactie. Klanten hebben volledige controle over waar logs zijn opgeslagen en de logs worden automatisch verwijderd wanneer ze zijn verlopen. Verder biedt Zscaler uitgebreide controles om dataverlies te voorkomen, bijvoorbeeld door gevoelige gegevens te indexeren.
Advies voor een digitale soevereiniteitsstrategie
Tot slot nog drie tips voor bedrijven die bezig zijn met het bouwen van een soevereiniteitsstrategie:
- Bekijk oude technologie door een nieuwe bril. Ga na of je technologie wel in staat is om de vereisten van 2025 rond soevereiniteit en controle te ondersteunen.
- Vraag naar transparantie en configureerbaarheid. Je provider moet controle bieden over de locatie waar je data bewaard en verwerkt wordt.
- Kies technologie die de risico’s en kosten vermindert. Een Zero Trust-aanpak verbetert de security, maar neemt ook de noodzaak weg van dure, verouderde hardware.
In het huidige geopolitieke klimaat is digitale soevereiniteit essentieel. Door hun data goed te begrijpen, de juiste technologiepartners te kiezen en robuuste zero trust-architecturen te implementeren, kunnen organisaties hun meest waardevolle digitale activa beschermen én de wendbaarheid behouden die nodig is om op wereldschaal succesvol te zijn.
Dit artikel is geschreven door Xavier Duyck, VP Northern & Eastern EMEA bij Zscaler en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.














