Interview

Interview met Hendrik De Hertogh (Kyocera): “Wat digitaal is, krijgt nu meer aandacht”

Interview met Kyocera over digitalisering
Beeld: © Kyocera. Hendrik De Hertogh (Kyocera) over digitalisering.
Het werklandschap is veranderd en bedrijven moeten anders omgaan met zowel hun werknemers als hun producten. We voelen Hendrik De Hertogh, General Manager bij Kyocera, aan de tand rond de impact op hun producten en het thuiswerken.

Voor sommigen onder ons is thuiswerken het nieuwe normaal geworden, met alle gevolgen van dien. Bij Kyocera maakten ze de overstap zelf mee. Volgens De Hertogh zal deze tendens niet snel verdwijnen, al zijn er ook uitdagingen. “We hebben bij Kyocera vooral geleerd dat we vaak denken dat veranderingen moeilijk zijn om te implementeren. De weerstand tegen verandering is vaak groot. Als je ziet hoe wij op minder dan een week iedereen thuis hebben kunnen zetten bij het begin van de eerste lockdown, terwijl thuiswerken bijna een vies woord was in onze organisatie, zijn we er toch snel in geslaagd. Waar dat in normale omstandigheden met zo’n soort project maanden zou duren, werd dat in een mum van tijd gerealiseerd. Ik denk ook dat thuiswerken een blijvertje is. Voor hoe lang, dat is moeilijk in te schatten. Als ik het aan de managers uit mijn omgeving vraag, dan is de neiging toch om te zeggen dat we vaker op kantoor moeten zijn. Het is de werknemer die liever thuis zit, maar de manager heeft liever mensen rondom zich en graag kortere communicatielijnen en sociaal contact. Het is ook moeilijker om een bedrijfscultuur te onderhouden als je op afstand zit. Er zijn minder sociale momenten en dat maakt het niet eenvoudiger.”

“Het is de werknemer die liever thuis zit, maar de manager heeft liever mensen rondom zich en graag kortere communicatielijnen en sociaal contact.”

“De neveneffecten daarvan zijn dat men verankerd blijft in een klassieke bedrijfsvoering, en dat het omgekeerde (thuiswerk) nu net een weerspiegeling is van hoe wij als werkgever aantrekkelijker zouden worden op de arbeidsmarkt. Je moet extern bevestigen dat thuiswerken voor 2-3 dagen per week een standaard is geworden. Dat brengt ook andere uitdagingen met zich mee. Het is nu remote management. Je kan ook als werknemer niet altijd bewijzen dat je bezig bent. Je zit hier met beperkingen van de digitale technologie. Het is dus een andere manier van managen voor een werkgever om zijn mensen te begeleiden.”

“Qua cijfers gaan wij er zeker niet op achteruit.”

Ook bij de vraag naar hun eigen producten zag Kyocera de verschuiving van een kantoor-centrische naar een thuisbureaugerichte houding opkomen, zo meldt De Hertogh. “Er wordt steeds minder geprint, zeker in de corona-periode waar mensen minder naar kantoor gingen. Daardoor hebben wij bijvoorbeeld een overschakeling gezien van ons professioneel gamma aan grote kantoorprinters naar kleinere multifunctionele toestellen. Bedrijven hebben iedereen van laptops voorzien en voor de digitale toepassingen heeft men vaak een scanner nodig, waardoor men een multifunctioneel toestel bij de mensen zet. Dat heeft zeker een negatieve impact op het printvolume gehad, maar dat verlies hebben we ruim opgevangen met een stijging in de verkoop van toestellen met onderhoudscontracten. We zien ook een sterkere toenamen van de nood om documenten digitaal door te sturen. Ook de opleving van de digitale handtekening, wat pre-corona een unicum was, is nu veelgebruikt. Qua cijfers gaan wij er zeker niet op achteruit.“

Beeld: © Kyocera. Hendrik De Hertogh (Kyocera) over digitalisering.

Trends

Naast het thuiswerken zorgde de coronapandemie voor de versnelling van een reeks andere trends. De fysieke afstand werkte Hendrik De Hertogh, General Manager bij Kyocera volgens De Hertogh ook de manier waarop we met documenten omgaan in de hand. “Een van de grote opkomende trends die we zien is de digitale evolutie rond het verwerken van documenten. Of een document nu op papier verschijnt, wat de basis is voor onze technologie, of wordt gedigitaliseerd, de digitale kant krijgt nu veel meer aandacht. Dus document management software, authenticatie, automatische extractie van gegevens uit documenten om die te verwerken, dat zal blijven. Dat is een trend die al bezig was voor corona, maar dankzij de pandemie is dat allemaal veel sneller gegaan. Hardware-matig blijven wij zelf inzetten op die professioneel gerichte toestellen. De verplaatsing van de professionele activiteiten van het bedrijf naar thuiswerken blijft wel een softwareverhaal en dat moet verder ontwikkeld worden. Daarom doen wij de nodige overnames in software-gerelateerde bedrijven die ons helpen die digitale sprong te maken en ons voorbereiden op een grotere vraag naar het verwerken van documenten en authenticatie.”

“Die cycli volgen elkaar niet goed op. Hoe verder die pieken uit elkaar staan, hoe minder goed de markt op elkaar is afgestemd.”

“Er zijn ook enkele uitdagingen waar we rekening mee blijven houden. We hebben een vloedgolf gezien aan vraag in het begin van de lockdown: iedereen moest plots een laptop hebben en bijhorende randapparatuur, of ging naar de cloud. Er was toen onvoldoende beschikbaarheid van chips en dergelijke om in toestellen te steken. Nu is er een periode aangebroken waarbij er meer aanbod is en wat minder vraag. We zitten nu met hoge energieprijzen en mensen denken dan ook harder na alvorens ze investeringen doen. Contracten worden eerder met een jaar verlengd dan dat er een nieuw toestel wordt aangekocht. Als we kijken naar de initiatieven om chipfabrieken uit de grond te stampen, wat allemaal projecten zijn die meerdere jaren duren en veel kosten, dan denk ik nog altijd dat we in een situatie zitten waarbij er meer vraag blijft dan aanbod, maar van zodra dat aanbod weer verhoogt, zal de vraag afnemen. Die cycli volgen elkaar niet goed op. Hoe verder die pieken uit elkaar staan, hoe minder goed de markt op elkaar is afgestemd. Als er volgend jaar een overschot is aan chips, dan is de vraag wie er iets mee gaat doen. Dat geldt ook voor ons en die tendens is doorheen heel Europa voelbaar.”

Wil je meer weten over Kyocera? Neem dan een kijkje op hun website.

Lees meer in het TechPulse Business ICT Jaarboek 2022-2023

Dit interview verscheen oorspronkelijk in het TechPulse Business ICT Jaarboek 2022-2023. Je vindt in het ICT Jaarboek onder andere:

  • Smaakmakende en gedetailleerde informatie over de Belgische ICT-markt
  • Resultaten van een grootschalig exclusief onderzoek naar marktverhoudingen en trends
  • Diepgaande analyse en ongezouten opinie over de actualiteit
  • Interviews met managers van toonaangevende Belgische ICT-bedrijven

Je kan het ICT Jaarboek hieronder gratis downloaden:

ict jaarboekinterviewkyocera

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken