Interview

Lien Ceulemans, Salesforce: “Waarden vormen de basis voor succes”

Met de juiste instelling kom je het verst. Een gesprek met Lien Ceulemans (Salesforce BeLux) over het belang van waarden en digitale skills.

Lien Ceulemans werd in mei 2021 aangesteld als nieuwe Country Leader bij Salesforce BeLux. Een terugkeer naar het oude nest waar het voor haar allemaal begon. Ze blikt dan ook met positieve gevoelens terug op de eerste maanden in haar nieuwe functie: “Salesforce is een organisatie die me heel nauw aan het hart ligt. Ik moest dan ook geen seconde twijfelen toen ik deze kans kreeg op opnieuw mee te schrijven aan de toekomst van Salesforce.”

Na een inloopperiode stapt Ceulemans ambitieus het nieuwe jaar in: “In mijn functie is impact hebben belangrijk, maar ik wil vooral iedereen binnen de organisatie helpen impact te maken. Luisteren naar je werknemers is een belangrijke kwaliteit tijdens deze pandemie.” Het centrale recept voor succes is volgens Ceulemans de bedrijfscultuur van Salesforce: “Culture eats strategy for breakfast is mijn motto. Ik geloof sterk in value-driven leadership. Die focus op waarden en cultuur moeten we niet alleen intern uitdragen, maar ook naar onze klanten. Bij Salesforce koop je geen product, maar een partnership. Iedereen zit mee in de digitale transformatie. Wij willen onze klanten blijven helpen om succesvol te zijn. Dat begint allemaal bij vertrouwen creëren.”

Nood aan digitale skills

Dat de digitale transformatie een spreidstand in de maatschappij creëert, bleek uit een studie naar digitale skills bij Belgische werknemers die Salesforce BeLux in december openbaar maakte. Zo blijkt dat 55% van de Belgen vindt dat ze over vijf jaar nieuwe digitale vaardigheden zullen moeten leren en een kwart van de Belgen vreest dat ze nu al over onvoldoende skills beschikken. Maar welke digitale vaardigheden zijn vandaag cruciaal? We leggen die vraag graag voor aan Lien Ceulemans.

“Bij digitale vaardigheden wordt vaak gedacht aan coderen en programmeren van software, maar door thuiswerken komen juist de basisvaardigheden meer naar de voorgrond. Denk aan het online opzoeken van informatie en online communicatie. Iedereen moet vandaag beschikken over de nodige technologie en kennis, maar ook die basisvaardigheden zijn lang niet voor iedereen beschikbaar.”

Het verkleinen van digitale kloof zal volgens Ceulemans een collectieve inspanning vergen. “Er is geen ‘one size fits all’-oplossing. Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen, van bedrijven tot de overheid.” Toch lijkt er vooral voor die eerste een belangrijke rol te zijn weggelegd. “Uit de studie bleek wel dat mensen voor het aanleren van nieuwe skills meer vertrouwen hebben in hun werkgever dan de overheid. Als werkgever moet je hoor hebben naar waar je mensen precies nood aan hebben. Door de digitalisering wordt elk bedrijf een technologiebedrijf.”

digital skills

Waarden op de eerste plaats

Voor Lien Ceulemans is het zeer belangrijk dat Salesforce hierin de verantwoordelijkheid opneemt. Het bedrijf biedt via het Trailheads-programma gratis trainingen aan die mensen binnen en buiten de organisatie kunnen volgen om hun digitale skills wat bij te schaven. Maar Ceulemans wil vooral de bredere maatschappelijke bijdrage van Salesforce BeLux benadrukken. “Als technologiebedrijf kunnen we het verschil maken door juist die mensen te bereiken die geen of beperkte toegang hebben tot technologie. Dat doen we via partnerships met universiteiten en door initiatieven als BeCode en Molengeek, die ik een zeer warm hart toedraag, te ondersteunen. Zo geven we iedereen de kans om de juiste skills en attitude te ontwikkelen. Skills en waarden hangen nauw samen.”

Om de vaardighedenkloof te dichten is er volgens Ceulemans ook nood aan een nieuwe mentaliteit binnen rekruteren. “Bij het zoeken naar talent staren we ons te veel blind op wat een kandidaat allemaal al kan. We zouden juist meer moeten focussen op wat iemand nog kan leren. Ik geloof in de maakbaarheid van het individu. Het is belangrijker dat de attitude en waarden van je mensen overeenstemmen met die van je organisatie. Dat zal ook de diversiteit binnen je organisatie ten goede komen, wat op zijn beurt innovatie kan stimuleren. Waarden zijn de hoeksteen voor een succesvolle en sustainable business.” 

businesssalesforceslidertrending

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken