Interview

Tomi Viiala (Stromer): “Hogere standaard creëren in fietsveiligheid”

Tomi Viiala Stromer
© Stromer - CEO's Karl Ludwig Kley en Tomi Viiala (rechts).
Stromer draagt veiligheid hoog in het vaandel. Het premium speedpedelecmerk gaat zijn e-bikes uitrusten met V2X-technologie voor digitale detectie in het verkeer. De Zwitserse fietsenbouwer sloot zich onlangs ook aan bij de Coalition for Cyclist Safety (C4CS) en werkt aan een veilige solid state keramische batterij. TechPulse nam poolshoogte en sprak met co-CEO Tomi Viiala.

Kan je ons wat vertellen over  jullie aansluiting bij de Coalition for Cyclist Safety?

“Ik geloof heel sterk in de V2X-technologie en de verhoogde veiligheid die het detectiesysteem gaat creëren. In de fietsindustrie ligt er nog veel werk op de plank rond veiligheid”, merkt Viiala meteen op. “Het is ons doel om meer mensen te overtuigen en daarom hebben we ons ook aangesloten bij de Coalition for Cyclist Safety. Het doel is om samen C-V2X-technologie te ontwikkelen. Via displays kunnen ook Stromer-fietsen binnenkort andere voertuigen detecteren en de bestuurders daarover informeren”, weet de co-CEO.

“Dat is nodig, want wereldwijd stijgt het aantal dodelijke slachtoffers bij fietsongevallen helaas. De veiligheid van onze Stromer-rijders is een topprioriteit, aangezien ze dagelijks gemiddeld zo’n 30 km afleggen. Het is ons doel ervoor te zorgen dat ze niet alleen efficiënt van A naar B komen, maar ook op een veilige manier”, zegt Viiala. “Dat is waarom we nu al een tijdje de V2X-technologie aan het ontwikkelen zijn. Daar nemen ook grote automerken als Volkswagen en Audi aan deel, met als gezamenlijk doel een hogere standaard te creëren in veiligheid voor fietsers.”

© Stromer

Voor de integratie van V2X-technologie sloten jullie een partnerschap af met Spoke Safety. Kan je daar wat dieper op ingaan?

“De voorbije twee jaar zijn we nog meer gaan inzetten op veiligheid en we zijn ervan overtuigd dat V2X de technologie is die onze rijders nog beter kan beschermen. Spoke Safety is de gedroomde partner omdat zij het verst staan in de ontwikkeling van V2X. Ze werken in de Verenigde Staten samen met grote merken uit de automobielsector, fietsfabrikanten en overheden. We gingen met hen in zee omdat zij het meeste ervaring hebben”, aldus de co-CEO van Stromer.

Hoe zit die V2X-technologie precies in elkaar?

“V2X bestaat uit hard- en software die in een module zit. Momenteel hebben we die nog niet ingebouwd en in een eerste fase zullen alle Stromer-fietsen ermee uitgerust worden als upgrade (retrofit). De module komt achteraan je zadel te zitten. V2X stuurt een signaal uit en kan ook communiceren met wagens, om hun positie te detecteren en rijders te waarschuwen. Autobouwers zijn de technologie als sinds 2018 aan het inbouwen, maar vanaf 2023 zal er een nieuwe standaard op de markt komen. Automerken die naar een vijfsterrenrating voor de veiligheidsstandaard toe willen, moeten tegen dan V2X-technologie ingebouwd hebben. Aan Stromer-zijde zal je met de upgrade ook al met heel wat wagens kunnen communiceren die de LTE-standaard gebruiken en nog niet over V2X beschikken”, weet Viiala.

© Stromer – Prototype van de V2X-module waarmee Stromer zijn fietsen gaat retrofitten.

“Bovendien is V2X veel accurater dan oudere systemen”, gaat de co-CEO verder. “In de toekomst zullen alle verkeerslichten over de technologie beschikken. Dergelijke tech wordt al gebruikt om het verkeer te optimaliseren en aan te sturen. Vandaag bestaan er al radarsystemen in de verkeerslichten, maar V2X laat je toe om tot 500 meter ver achteruit te kijken. Zo kan je op een kruispunt nog beter anticiperen waar het verkeer vandaan komt. Beschikt je fiets over een transponder, dan zullen automobilisten in de toekomst ook attent gemaakt worden op je aanwezigheid. Autobouwers zijn sinds 2023 al verplicht om de technologie in te bouwen als ze een vijfsterrenrating willen bekomen.”

Daarnaast is Stromer een nieuwe, keramische solid state-batterij aan het ontwikkelen. Kan je daar iets meer over vertellen?

“We zijn het eerste e-bikemerk dat aan een solid state-batterij werkt. Binnen de auto-industrie zijn ze die technologie ook aan het ontwikkelen. Stromer heeft een project opgestart met TD Hitech. Een keramische solid state-batterij is veel brandveiliger. Zelfs wanneer je de cellen in stukken zou knippen, kan de batterij niet vuur vatten of ontploffen. Bovendien is de accu veel minder gevoelig aan hoge of lage temperaturen en zijn de laadtijden tot wel 10 keer sneller dan bij de huidige lithiumbatterijen. Het moet mensen een nog veiligere oplossing bieden om de wagen thuis te laten. Deze batterij is onze heilige graal”, geeft Vialla mee. “De ontwikkeling ervan zal wel nog enkele jaren duren. De productiekosten liggen momenteel helaas nog te hoog om ze nu al te commercialiseren. Maar de keramische solid state-accu komt eraan”, verzekert hij ons.

© Stromer – een conceptbeeld van hun keramische solid state-batterij.

Wat moeten bestaande klanten doen als ze willen upgraden naar V2X?

Ze hebben dan de eerder vermelde module nodig, die ze apart kunnen aanschaffen. Daarbovenop zullen we een over-the-air software-update uitrollen om de functionaliteit te integreren. Je krijgt dan toegang tot notificaties en waarschuwingen. De module bestaat momenteel enkel als prototype en zal er wellicht nog wat anders gaan uitzien wanneer die op de markt komt, in 2026. We zetten dan ook een upgradeprogramma op poten om al onze rijders van de nieuwste veiligheidstechnologie te voorzien”, besluit Viiala.

businesse-bikeontspanningspeedpedelecStromer

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken