Te veel ICT-vrijwilligers voor Haïti
De ramp in Haïti raakt de hele wereld. Telecom Sans Frontières, de organisatie die voor een telecomuitrusting in rampgebieden zorgt, ontvangt talloze aanbiedingen van mensen met ICT-kennis die willen helpen. Het zijn er zelfs te veel.
Naast eten, water, medicatie en kleding is er na een natuurramp een grote behoefte aan communicatiemiddelen. Zo ook in Haïti na de aardbeving een week geleden. Mensen willen hun familie laten weten hoe het gaat en hulptroepen moeten met elkaar kunnen communiceren.
Opleiding vereist
Hiertoe zendt de Franse hulporganisatie Telecoms Sans Frontières ICT-vrijwilligers uit. Deze mensen moeten echter over meer dan alleen vakkennis beschikken.
Ze moeten een opleiding hebben gevolgd aan de universiteit van Pisa in Italië voordat ze uitgezonden worden. Tijdens de training leren ze hoe te overleven en te opereren in een rampgebied. Denk hierbij ook aan wat te doen in een gijzelsituatie. Iemand zonder zo’n opleiding sturen kan gewoonweg niet, zegt vertegenwoordiger Paul Margie aan Computerworld.
Callcenters
Naar Port-au-Prince, de hoofdstad van Haïti, hebben de vrijwilligers materiaal meegenomen om een satelliet- en Wifiverbinding op te zetten. Volgens Data News staan er nu twee ‘callcenters’ in de hoofdstad, waar mensen wereldwijd gedurende twee minuten gratis kunnen bellen.