Ubuntu verfrist uiterlijk en merk
Canonical, het bedrijf achter besturingssysteem Ubuntu, heeft het uiterlijk getoond van de volgende versie, Ubuntu 10.04. Opvallend is dat de typerende bruintinten verdwijnen.
Het nieuwe design voor Ubuntu zat er al een tijdje aan te komen. Canonical-directeur Mark Shuttleworth kondigde begin 2009 al aan dat Ubuntu een flinke lik verf zou krijgen. Alleen voorspelde hij de grote wijzigingen voor Ubuntu 9.10. Maar toen die versie in oktober 2009 uitkwam, bleken bruin en oranje nog steeds de hoofdkleuren te zijn.
Het nieuwe uiterlijk is een palet van aubergine, paars en oranje. Het kleurenschema zal door het leven gaan met de naam Light.
Canonical geeft aan dat er diep is nagedacht over die naam: “Licht doet denken aan helderheid en warmte en ‘licht’ is een goeie eigenschap van software. Goede software is licht als hij efficiënt gebruikmaakt van de hardware, snel draait en makkelijk aangepast kan worden.”
Aandacht voor merk
Canonical gaat ook aandacht besteden aan het merk Ubuntu. In 2009 heeft een team onder leiding van Shuttleworth de merkwaarden eens onder de loep genomen.
Er komt een nieuw logo, dat vanaf nu op de Ubuntu-site zal opduiken. Datzelfde logo wordt ook het opstartscherm van Ubuntu 10.04.