Interview: Adobe-evangelist Serge Jespers

Adobe gaat hard in de tegenaanval. Na berichten dat HTML 5 de Flashspeler van Adobe overbodig maakt en verwijten van Apple-topman Steve Jobs over stabiliteit, wil het bedrijf zich verdedigen. ZDNet spreekt met Serge Jespers, Adobes Belgische Flashgoeroe.
ZDNet: Hoe zie jij de rol van Flash ten opzichte van HTML 5?
Serge Jespers: “Allereerst is Flash een extensie van HTML. Alle ontwikkeling die gedaan wordt aan de HTML-standaard is goed. Het zorgt voor innovatie in de toekomst en dat resulteert uiteindelijk in de beste oplossingen en ervaringen voor klanten. We ondersteunen HTML al jaren en zullen dit blijven doen, ook met HTML 5.
“Wat veel mensen vaak niet beseffen is dat we tools hebben zoals Dreamweaver, die ontwikkelaars juist helpen om HTML te gebruiken. Daarnaast bieden we ondersteuning voor HTML in onze tools. De functionaliteit zal zeker toenemen naarmate de specificatie volwassener wordt.
[related_article id=”158256″]
“Dat gezegd hebbende hoor je vaak dat HTML 5 Flash kan doden, maar Flash is veel meer dan video. Er zijn bijvoorbeeld games. Plus de pure applicaties zoals Aviary en Picnik, die ook gemaakt zijn met Flash.
"Maar de specificaties van HTML 5 zijn nog niet waar Flash nu is. Als je kijkt naar de mogelijkheden van Flash Player 6 met een beetje van Flash Player 7 erbij (gelanceerd in 2002 en in 2003, nvdr), dan zit je op de mogelijkheden die HTML 5 op dit moment heeft.
"Ook heeft de nieuwe standaard specifieke browsers nodig om vlot te werken, terwijl Flash dat juist wil verminderen.
Wat zal Flash meer kunnen dat HTML 5?
“We hebben ondersteuning voor multitouch vanaf versie 10.1", met heel specifieke mobiele mogelijkheden. Zo is er Pixelbender, een taal om grafische filters te maken. Er zijn 3D-effecten mogelijk. Die kun je wel simuleren in HTML 5, maar niet op hetzelfde niveau. Er is ook een Drawing API die stukken geavanceerder is."
Wat mogen we qua mogelijkheden verwachten van Flash in de nabije toekomst?
“Flash Player 10.1 is de volgende release. De openbare bèta 3 is vorige week verschenen. Het gaat vooral over het beschikbaar maken voor mobiele telefoons en de specifieke features die daarvoor gemaakt zijn. Bijvoorbeeld het gebruik van de gps en de accelerometer, of multitouch. Daarnaast hebben we hard gewerkt aan het geheugen en het CPU-verbruik.”
“We proberen altijd te kijken naar wat de markt vraagt, en daar spelen we op in. Nu beginnen er multitouchtoestellen op de markt te komen, zowel telefoons als laptops en andere toestellen. En hoewel er nog maar een paar zijn, hebben we nu al die mogelijkheid geïmplementeerd.”
Steve Jobs beweert dat Flash zorgt voor instabiliteit op Macs. Is dit iets wat je zelf ook ondervindt?
“Ik ben zelf ook een Macgebruiker en tot voor kort een iPhonegebruiker [sinds kort heeft Jespers de Nexus One, red.]. Maar ik zie maar heel af en toe een Flash Player crashen.
“We hebben hard gewerkt om de prestaties van de Flash Player op de Mac te verbeteren. En voordat we een nieuwe versie van Flash Player lanceren, draaien we zo’n honderdduizend testgevallen. Het adresseren van crashes is een topprioriteit voor ons en het ontwikkelaarsteam achter Flash Player."
En is dat dan meer dan op Windows?
“Het lijkt erop, als we al die blogposts mogen geloven, dat het probleem op Mac veel groter is. Maar zelf kom ik het niet zo vaak tegen. We zijn er wel van overtuigd dat het gebeurt, want we krijgen daar ook rapporten van via Apple. Die zijn jammer genoeg zelden volledig genoeg. Maar dat wil niet zeggen dat we daar niet aan willen werken.
“Het grote verschil tussen Mac en Windows is dat we van Microsoft wel de nodige API’s krijgen. Op de Mac bestaan die ook, maar alleen Apple kan die gebruiken."
Was er voor Flash op Safari, of Mac in het algemeen, samenwerking met Apple nodig, of hebben jullie dit zelf gedaan?
“Er bestaat een plug-inarchitectuur voor Mac OS X en daar maken we gebruik van.”
Flash wordt dit jaar beschikbaar voor mobiele telefoons. Moeten Flashtoepassingen zich dan houden aan beperkingen om die systemen niet te overbelasten?
“Er zijn absoluut best practices die we aanraden. Soms zijn dat simpele dingen. Als je bijvoorbeeld een play-knop maakt en dat voor een mobiele telefoon wilt doen, zorg dan dat die knop groot genoeg is. Daarnaast zijn er best practices om geheugenverbruik binnen de perken te houden.”
Jespers benadrukt tijdens het gesprek dat Adobe de Flashapplicaties die ontwikkelaars maken niet controleert. Maar hij heeft er alle vertrouwen in. “Ik ben zelf nog niets tegengekomen wat niet werkt", zegt hij.
Toch heeft de eerste versie van Flash voor smartphones geen cameraondersteuning, waardoor zaken als videostreaming niet mogelijk zijn. Maar ook hier wordt aan gewerkt, om dit zo snel mogelijk aan te bieden.
Merk je een ander soort applicaties voor mobiele toestellen ten opzichte van die voor de desktop?
“Multitouch brengt veel nieuwe mogelijkheden met zich mee. Aanraakschermen zijn sowieso een nieuwe vorm van invoeren. Maar met Flash Player op verschillende toestellen wordt het makkelijker om één applicatie op meerdere platformen te zetten.
“We hebben straks ook Flash 10.1 op Android, op Windows Phone enzovoort. Je bouwt dus één applicatie, die je qua lay-out dan misschien wel wat moet veranderen, maar dezelfde applicatie werkt op alle toestellen. Wat dat betreft denk ik dat je zeker applicaties gaat zien die overal op kunnen draaien.”
Flash is momenteel een populair doelwit voor hackers. Speelt dit mee in het ontwikkelen van Flash of van Flashapplicaties?
“We hebben altijd heel nauw gekeken naar dat soort meldingen. We hebben ook altijd geprobeerd om zo snel mogelijk een oplossing aan te bieden. Maar het feit dat er nu meer aanvallen zijn, komt vooral door de populariteit van Flash. Als iets populair wordt en op veel pc’s staat, net zoals Windows, dan is dat natuurlijk interessanter voor hackers. Maar ik denk wel dat we daar snel op reageren en open over communiceren.
“Het is natuurlijk moeilijk om te vergelijken, want mensen zijn vandaag ook veel mondiger. Er zijn blogs, dus de wereld is wel een klein beetje veranderd. Ik weet niet of het nu erger is geworden dan een aantal jaar geleden. Ik denk dat de manier van communiceren tegenwoordig anders is.”












