Wekelijks 250 klachten over bel-me-niet-register

Telecomtoezichthouder Opta bevestigt dat het klachten regent over het negeren van de bel-me-niet-register. Wekelijks klagen 250 consumenten over ongewenste telefoontjes van callcenters en bedrijven die de lijst niet raadplegen.
Het bel-me-niet-register is ingevoerd in november 2009. Sindsdien hebben 3,3 miljoen Nederlanders zich aangemeld. Maar het is ook sinds de start dat er wekelijks honderden klachten binnenkomen.
Volgens de woordvoerder van Opta gaat het niet per definitie altijd om een overtreding. Belbedrijven moeten hun bestanden om de vier weken updaten. Als dit gebeurt net voordat iemand zich aanmeldt op het register, kan het nog zes weken duren voordat zijn gegevens van de datasheets van bedrijven verdwijnen.
De toezichthouder bekijkt elke klacht om te controleren of er sprake is van een wetsovertreding. Als dat het geval is, mogen bedrijven een officiële waarschuwing verwachten.
Tegenover Nu.nl meldt de woordvoerder dat er in de toekomst misschien meer sancties zullen volgen: “We kunnen een last onder dwangsom opleggen om een bedrijf of callcenter te dwingen het register te raadplegen. Daarnaast kunnen we boetes opleggen tot maximaal 450.000 euro per overtreding.”














