Universal verlaagt Amerikaanse cd-prijzen
Muzieklabel Universal Music Group gaat in de VS de prijzen van albums drastisch verlagen. Albums zullen te koop zijn voor zes tot tien dollar. Zo hoopt het bedrijf weer meer cd’s te verkopen.
Het gaat volgens muziekblad Billboard om een test voor de Amerikaanse markt die vanaf het tweede kwartaal (vanaf april) van dit jaar begint. Naast de goedkopere albums komen er deluxe-edities voor 15 dollar, die vooral verzamelaars en grote fans moeten aanspreken.
De reden voor de prijsverlaging is dat Universal wil testen of muziekliefhebbers weer meer echte albums gaan kopen als de prijs daalt. De afgelopen tien jaar verloor de sector volgens eigen zeggen veel aan piraterij. Tegelijk domineert Apples iTunes Store de online muziekverkoop met albums voor 9,99 dollar of euro.
Er zullen nog wel een paar uitzonderingen zijn op de prijslimiet van tien dollar. Maar het is de bedoeling dat de meeste nieuwe albums de nieuwe prijzen zullen meekrijgen.
Nodig
Mark Mulligan, vicepresident bij onderzoeksbureau Forrester, is enthousiast over de prijsdaling. Hij spreekt van een moedige stap, maar zegt er bij dat dit nodig is om consumenten opnieuw aan het kopen te brengen.
Volgens hem is de verkoop uit legale muziekdownloads nog niet groot genoeg om als vervanger van de cd op te treden (zie grafiek). Daarom is het nodig dat het schijfje nog enkele jaren meedraait. Al zal de prijsdaling de vrije val vooral vertragen, niet stoppen.
Mulligan verwacht op termijn een opsplitsing in drie categorieën. Een basisproduct voor vijf dollar, de standaard-cd voor tien dollar en een deluxe-editie voor vijftien dollar.