Alarm bij ontvoering ook via Twitter
Amber Alert Nederland waarschuwt nu ook via Twitter bij ontvoering of vermissing van een kind. Aan de meldingen via e-mails en tweets wordt bovendien automatisch een printbare elektronische poster toegevoegd. Doel is sneller miljoenen Nederlanders bereiken.
De elektronische poster kan opgehangen worden in winkels, sportkantines, recepties en eetgelegenheden. Donderdag 11 maart, bij de oproep over Millie Boele, werd hier voor het eerst gebruik van gemaakt.
Twitter bij uitstek geschikt
“Doel van het Amber Alert is om zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen te bereiken met een foto van een ontvoerd kind. Sociale media zoals Twitter zijn daar bij uitstek geschikt voor. Veel mensen gebruiken hun smartphone om altijd en overal op de hoogte te blijven van de laatste tweets. Dat zijn bij een Amber Alert dus direct tienduizenden mensen die uitkijken naar het ontvoerde kind”, zegt Frank Hoen, directeur van Netpresenter, het softwarebedrijf achter Amber Alert Nederland.
Een melding wordt uitgezonden bij zeer dringende vermissingen van minderjarigen. Ongeveer 300.000 duizend personen en organisaties hebben zich al aangemeld om de waarschuwingen te ontvangen. Bedrijven met veel werknemers, zoals de NS en TNT Express, gelden als één aanmelding.