Twitter voegt advertenties toe

Twitter plaatst vanaf vandaag advertenties op zijn site. Onder andere koffieketen Starbucks en Virgin America promoten hun producten in zogenoemde ‘sponsored tweets’. Dit is de eerste noemenswaardige poging van het bedrijf om zijn dienst winstgevend te maken.
De advertenties verschijnen wanneer de gebruiker van de microblogdienst zoekt naar een woord dat de adverteerder heeft gekocht. Vervolgens ziet twee tot tien procent van de gebruikers een reclame verschijnen. De komende dagen zal deze groep echter groeien.
Later zullen gesponsorde tweets misschien opduiken in de berichtenstroom die gebruikers zien nadat ze zich hebben aangemeld. Tussen de zoekresultaten en berichten staat er maximaal één advertentie per actie.
Eerste inkomsten
Advertenties toevoegen is de eerste echte poging van het bedrijf om winst te boeken. Sinds de lancering in 2007 heeft het nog nauwelijks iets opgebracht. De eerste inkomsten kwamen onlangs binnen na een overeenkomst met Google en Microsoft om tweets op te nemen in de zoekresultaten die hun machines opleveren.
Daarvóór hebben de hoge pieten van Twitter slechts af en toe wat gezegd over wat ze gaan doen om geld te verdienen. Zo zei medeoprichter Biz Stone vorig jaar: "We richten ons niet op advertentiemodellen omdat het niet interessant is voor ons."
Algemeen directeur Evan Williams sprak over betaalde accounts voor bedrijven, maar het blijft vooralsnog bij woorden.












