Webwinkel ontfutselt 7.500 zielen
De Britse online gamewinkel GameStation heeft bekendgemaakt dat het de zielen van 7.500 klanten bezit. Het bedrijf maakt met een grap pijnlijk duidelijk dat bijna niemand gebruiksovereenkomsten leest.
Op 1 april voegde GameStation een nieuwe ‘onsterfelijkezielclausule’ toen aan zijn gebruiksovereenkomst. Daarin stond dat iedereen die op die dag een aankoop deed het recht op zijn onsterfelijke ziel aan het bedrijf overleverde. Wie een checkbox aanvinkte, verloor zijn ziel niet en kreeg daarbovenop 6 euro korting.
Door de formulering van de clausule wordt al gauw duidelijk dat het om een 1 aprilgrap gaat. Nog duidelijker is echter dat niemand online gebruiksovereenkomsten naleest alvorens ermee akkoord te gaan.
Uit GameStations webstatistieken blijkt dat maar liefst 88 procent van de bezoekers zomaar ‘ik ga akkoord’ aanklikt, zonder te weten waarmee ze instemmen.
De handelaar heeft de 7.500 ziellozen ondertussen een e-mail gestuurd waarin hij verklaart dat hij weer afstand doet van zijn eigendom.