Preview: Crysis 2
[related_article id=”160734″] Welkom in New York
De originele Crysis-game scoorde een gemiddelde van 91 op 100. Gehuld in een hightech outfit (het gameplaybepalende Nano Suit) kon je jezelf tijdelijk van extra kracht, bovennatuurlijke zintuigen en quasi onzichtbaarheid voorzien. Dit maakte van de speler een gevaarlijk roofdier dat al naargelang zijn voorkeur met brute kracht of juist heel heimelijk sluipmoordend kon toeslaan. Handig, want je moest het vaak in je eentje opnemen tegen een goedbewapende Noord-Koreaanse legermacht en nog gevaarlijkere aliens. Crysis 2 ruilt het fictieve jungle-eiland in voor New York, met nieuwe aliens, een nieuw Nano Suit en met een nieuw verhaal.
Met het oog op de consoleversies werd de hele gameplay gestroomlijnd, maar lijkt daarbij niets aan slagkracht in te boeten. De mogelijkheden van je Nano Suit zijn nog extremer. Je begint met twee opgevoerde settings: Full Armor, wat je tijdelijk onkwetsbaar maakt, en Full Stealth, voor totale onzichtbaarheid. Alle opties uit de vorige game, zoals het scannen van je omgeving, aangevuld met een paar nieuwe, speel je onderweg vrij en zal je in laagjes en naar eigen voorkeur aan je eigen configuratie kunnen toevoegen.
Vuurwerk
Tijdens onze perstrip naar New York kregen we een eerste demo van Crysis 2 in actie te zien en het belooft opnieuw zowel visueel als gameplaytechnisch vuurwerk te worden. De stedelijke locatie met veel hoogbouw introduceert een verticaal aspect in de shootermix. Je vijanden bestaan uit zwaarbewapende soldaten van een privéleger en een nieuw, gevarieerd aanbod aan aliens. De tegenstanders beschikken duidelijk over intelligent gedrag. Ze werken samen, zoeken dekking en dwingen je om het onderste uit je Nano Suit en vuurwapentuig te halen. Het verhaal, van de hand van gevierde sciencefictionauteur Richard Morton, zou deze keer zwaarder op de spelbeleving doorwegen, met verrassende plotwijzigingen en een speciale rol voor zowel de speler, zijn Nano Suit en de stad.
Crysis 2 draait op de nieuwe CryEngine 3-gamemotor en die zou toelaten om het maximale te halen uit zowel je pc als je Xbox 360- en PS3-spelconsole. De versie die ons getoond werd, draaide op de Xbox 360. Op papier de minst krachtige, maar zelfs deze nog onafgewerkte build verblufte het aanwezige publiek met gedetailleerde beelden, een omgeving die overtuigend tot puin geschoten kan worden en uitgestrekte levels die in combinatie met je favoriete Nano Suit-opties heel wat bewegingsvrijheid toelaten. Hopelijk kunnen we jullie binnenkort meer vertellen over de multiplayeropties, misschien wel het minst sterke punt uit het origineel, waarvan de makers ons op het hart drukten dat we ons voor deze tweede Crysis-game aan een heel aangename verrassing mogen verwachten. Crysis 2 wordt verwacht rond het jaareinde.