Facebook verspreidt vind-ik-leuk-knop
Op zijn F8-conferentie heeft Facebook Open Graph voorgesteld. Met dat systeem gaat het bedrijf de vind-ik-leuk-knop op partnersites plaatsen. Zo kun je op andere sites items aanduiden die vervolgens op je profiel verschijnen.
F8 is Facebooks ontwikkelaarshoogmis, en die gaat gepaard met feiten en cijfers. Zo telt de site momenteel meer dan vierhonderd miljoen gebruikers. Dat is vier keer zoveel als tijdens de laatste F8-conferentie in de zomer van 2008.
Facebook Connect is in een jaar tijd van nul naar honderd miljoen gebruikers gegaan. Aan ontwikkelaars weet oprichter Mark Zuckerberg te zeggen dat alle toestemmingen die een gebruiker moet geven voor externe applicaties of Connect-partners voortaan in één klik zijn gebundeld. Data mochten maar maximaal 24 uur worden bijgehouden, maar die regel vervalt nu.
Samenwerking met andere sites
De grote aankondiging is Open Graph. De bedoeling hiervan is dat Facebook gaat samenwerken met andere grote sociale sites om deze met elkaar te verbinden. Zo zal Pandora muziek voor zich nemen, en de reviewsite Yelp vult dan weer het deel voor kleine ondernemingen.
Zuckerberg benadrukt dat dit soort sociale sites al langer aanwezig zijn, maar dat ze nu worden gebundeld op Facebook. Concreet wil dat zeggen dat wanneer een van je vrienden een restaurantrecensie van pakweg Yelp op Facebook plaatst, dat er bij die review automatisch verschijnt welke van je vrienden er al zijn geweest.
“We gaan al die verschillende gegevens samenvoegen om Open Graph te creëren. Wanneer we al die gegevens met elkaar gaan verbinden, zal het web een stuk beter worden”, zegt Zuckerberg.
Een andere vorm van Open Graph is de plug-in voor partnersites zoals CNN. Zo kun je kijken waar je vrienden op de nieuwssite dingen lezen of becommentariëren. Daarnaast kunnen deze partnersites hun artikelen of items voorzien van een vind-ik-leuk-knop die gelinkt wordt aan je Facebookprofiel.
Op basis van die knop krijg je in je friendfeed voortaan info en links van sites buiten Facebook. Tegelijk kan een gebruiker ‘aanbevelingen’ krijgen op basis van wat hij of zij doet. Een beetje vergelijkbaar met de meest gelezen artikels op een krantensite, maar dan op basis van je profiel en wat je vrienden doen.
Open Graph wordt gelanceerd met dertig partners. Een daarvan is filmsite IMDB.com. Wanneer je hier bij een film op ‘vind ik leuk’ klikt, komt die film meteen in je favorietenlijst op je Facebookprofiel.
Eén miljard Like-knoppen
Aan het einde van de presentatie zei Zuckerberg dat hij verwacht dat er in de eerste 24 uur zo’n miljard vind-ik-leuk-knoppen op het web zullen verschijnen. Daarbij benadrukt hij hoezeer alles samenkomt.
“Tot voor kort waren de meeste dingen op het web niet sociaal en gebruikten ze niet je echte identiteit.” Dat wil Facebook nu veranderen. Meteen wordt ook duidelijk waarom de site al jaren probeert om gebruikers met hun echte naam te laten registreren.