Opnieuw privacyheisa bij Facebook
De nieuwe facebookfuncties waarmee de site je activiteiten op andere sites deelt, zorgen opnieuw voor heisa bij privacyliefhebbers. Al blijven Europeanen voorlopig gespaard.
Facebook kondigde op zijn F8-conferentie Open Graph aan. Dat zorgt er kort samengevat voor dat activiteiten van enkele grote partnersites, zoals muziekdienst Pandora, verschijnen op je Facebookprofiel. Ook kunnen sites de vind-ik-leuk-knop integreren, die vervolgens aan je profiel is gelinkt.
Wat minder luid werd gecommuniceerd is dat de dienst bij de meeste gebruikers automatisch wordt geactiveerd. Daarmee lijkt Open Graph plots een stuk meer op Beacon.
[related_article id=”158578″]
Bij dit controversiële programma werden ook aankopen of handelingen op sites als eBay op je profiel geplaatst. Belangrijk verschil was dat het systeem aanvankelijk niet was uit te schakelen. Dat zorgde voor protest bij gebruikers, wat uiteindelijk in de VS leidde tot een groepsrechtszaak.
Niet voor Europa
Voor Europeanen zijn de veranderingen voorlopig iets minder drastisch. Het lijkt er op dat Facebook bij ons de ‘Directe personalisatie’, zoals de functie heet, standaard uitschakelt. Mogelijk heeft dit te maken met strengere privacywetten in de Europese Unie, al kan het zijn dat de dienst gewoon nog niet beschikbaar is voor Europa gezien sommige partnersites vooral in de VS actief zijn.
Opt out
Mocht directe personalisatie bij jou om een of andere reden toch standaard zijn ingeschakeld, dan valt daar gelukkig nog iets aan te veranderen. Librarianbyday.net legt uit hoe je je activiteiten op andere sites weer automatisch privé kunt houden.
De functie uitschakelen doe je door in Facebook rechtsboven op Account -> Privacyinstellingen te klikken. Daar kan je kiezen voor ‘Toepassingen en websites onderaan’ waar je onderaan ’Directe personalisatie’ kan uitvinken.
Opt out 2
Daarmee ben je echter nog niet klaar, want in de kleine lettertjes van Engelstalige profielen staat te lezen dat je vrienden nog altijd informatie over jou kunnen delen “om hun ervaring op partnersites te personaliseren”. Het kind moet een naam hebben.
Dat laatste euvel verhelp je op de respectievelijke partnersites (zoals Pandora en Yelp). Zij tonen een Facebookvenster waar je informatiedeling kan weigeren. Daarnaast moet je de toepassingen Microsoft Docs.com, Pandora en Yelp blokkeren op Facebook.
Het lijkt er dus op dat Facebook op subtiele wijze privacywijzigingen doorvoert, verpakt onder een ‘rijkere ervaring’. Gelukkig blijven Europese gebruikers er voorlopig van gespaard.