Nieuwe privacy-acties tegen Facebook
De privacyorganisaties EFF en MoveOn.org trekken opnieuw ten strijde tegen Facebook. Nu gaat het om een nieuwe functie die persoonlijke voorkeuren toont.
De Electronic Frontier Foundation heeft op haar website een tijdslijn gepubliceerd die Facebooks aanpassingen door de jaren heen weergeeft. MoveOn.org doet het onder meer op de profielensite zelf met een groep ’Facebook, respect my privacy’.
Beide initiatieven zijn een reactie op de functie instant personalisation die Facebook anderhalve week geleden invoerde. Daarmee staat Facebook in verbinding met sites als Pandora (muziek) en Yelp (restaurantreviews). Die sites tonen wie van je vrienden er al geweest is.
[related_article id=”158578″]
Ophef in VS
“Toen Facebook begon, was het een privéruimte om te communiceren met een groep mensen naar keuze”, legt EFF-advocaat Kurt Opsahl uit op de site. “Snel daarna is het veranderd in een platform waar veel informatie standaard openbaar is. Vandaag is het een platform waar je geen andere keuze hebt dan bepaalde informatie openbaar te maken, en die informatie mag dan weer gedeeld worden met partnersites en gebruikt worden voor advertenties.”
Vooral in de VS zorgt de nieuwe functie voor ophef. Daar wordt de functie namelijk automatisch aangevinkt. Voor Europese gebruikers is dat niet het geval, al kun je haar wel inschakelen. De dienst is terug te vinden onder Account –> Privacyinstellingen -> Toepassingen en websites. Onderaan staat hier sinds kort Pilotprogramma voor directe personalisatie (sic.).
Facebook reageert
In een reactie op het protest zegt Facebook dat instant personalisation niets doet wat nog niet mogelijk was.
“Je kunt vrienden op Pandora en Yelp terugvinden via contactimportering. Veel mensen deelden hun namen al met Yelp of geven hun favoriete artiesten op met Pandora. Instant personalisation verwijdert gewoon de tussenstap en zet je vrienden en hun acties meer prominent op de sites.”