Meer live-uitzendingen op YouTube

Google zond afgelopen seizoen zestig cricketwedstrijden van de India Premier League (IPL) live uit op YouTube. De proef overtreft alle verwachtingen. Omdat deze zo succesvol blijkt, wil de internetreus meer rechtstreekse uitzendingen op zijn videokanaal.

Het was de eerste keer dat Google een groot sportevenement live uitzond, en het werd meteen een absolute hit. Zo’n vijftig miljoen kijkers vonden hun weg naar YouTubes IPL-kanaal. Dit is 25 procent meer dan wat het bedrijf ervan verwachtte.

Ongeveer veertig procent van de bezoekers keek niet vanuit India. Zeven adverteerders, waaronder Coca-Cola en HP, sponsorden de deal.

[related_article id=”158901″]

Op zoek naar andere evenementen
In navolging van dit succes is de internetgigant op zoek naar andere (sport)evenementen. De directeur van Google India, Shailesh Rao, zegt dat hij al "in gesprek met veel partijen" is.

Dit zou wel eens grote gevolgen kunnen hebben voor de televisieomroepen. Internet heeft het voordeel dat het kijkers overal bereikt – ook in de trein of op kantoor – en dat het publiek de wedstrijd meteen met elkaar kan bespreken. Daarnaast maakt de technologie zulke grote stappen dat er op termijn geen verschil meer zal zijn tussen kijken via internet en televisie.

Geld maakt verschil
Op dit moment maakt het geld nog wel een groot onderscheid. Experts in mediarechten denken dat YouTube minder dan tien miljoen dollar heeft betaald voor de live-uitzendrechten voor twee jaar, terwijl de IPL-competitie haar televisierechten voor tien jaar voor 1,2 miljard dollar verkocht. Het is eveneens waarschijnlijk dat de zeven online adverteerders ieder minder dan 1 miljoen dollar neer hebben geteld voor een jaar.

Televisie nu nog aan de macht
De gevolgen van internet dat de markt van live-uitzendingen betreedt, zullen zich volgens analisten niet meteen drastisch manifesteren. Internet is een goed alternatief voor de sportevenementen die geen televisiecontract kunnen krijgen. En het is geschikt voor sporten, zoals wielrennen en hockey, die weinig kijkers trekken in een lokale markt. Via internet kunnen ze hun bereik enorm vergroten. 

googleinternetnieuwstelevisieyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals