Apple sluit concurrentie uit met iAd
Het toekomstige iAd-reclameplatform van Apple belooft enkele exclusieve functies te krijgen ten opzichte van de concurrentie. Dat blijkt uit een uitgelekte e-mail.
Technologieblog TechCrunch wist de hand te leggen op een e-mail van het door Apple overgenomen Quattro Wireless. Dit bedrijf, een wereldleider in mobiele advertenties, staat in voor de ontwikkeling van het iAd-platform.
VIP-formule
De e-mail was gericht aan een ontwikkelaar van applicaties voor de iPhone en iPod Touch. De verkoper prees er het nieuwe VIP-pakket in aan. VIP staat in dit geval voor Verification of iTunes Purchase. Het is gericht op ontwikkelaars die met reclame de verkoop van hun programma’s willen stimuleren.
[related_article id=”158256″]
Met het VIP-pakket wordt de gebruiker naar de App Store geleid als hij een reclameboodschap voor een applicatie aantikt. Als de gebruiker overgaat tot aankoop dan zorgt Apple dat hij de bewuste advertentie niet meer te zien krijgt.
Admob
Ook kunnen ontwikkelaars berekenen hoeveel keer hun programma gekocht of gedownload wordt in functie van het aantal advertenties. Dit is mogelijk dankzij de gegevens van de App Store, waar concurrenten als AdMob geen toegang tot hebben.
AdMob biedt wel een gelijkaardige service, maar deze is minder accuraat en vraagt een inspanning van de ontwikkelaar. Ze moeten zo gebruikmaken van de SDK of API’s van het reclamebedrijf, willen ze advertenties in hun applicaties kunnen aanbieden.
Na het reguleren van het applicatie-aanbod wil Apple nu ook de reclamemarkt op zijn mobiele platformen beheersen. Aangezien iAd enkele voordelen heeft ten opzichte van de concurrende advertentieplatformen, zou dat wel eens kunnen lukken.
Oneerlijke concurrentie?
De vraag is wel of Apple zo niet aan oneerlijke concurrentie doet. De Federal Trade Commission, die bevoegd is voor dergelijke onderzoeken, heeft momenteel zijn handen vol met een gelijkaardige zaak namelijk Googles plannen om AdMob over te nemen.
iAd wordt samen met iPhone OS4 gelanceerd. Zestig procent van de reclame-inkomsten gaat naar de aanbieder, de rest belandt in de zakken van Steve Jobs.