Farmville-maker wil weg bij Facebook
Volgens een e-mail van een werknemer wil spelletjesmagnaat Zynga een eigen, Facebookonafhankelijk platform lanceren. Aanleiding daartoe is de nieuwe betaalmunt die Facebook aan ontwikkelaars oplegt.
De relatie tussen Facebook en Zynga is zwaar verzuurd. De netwerksite had eerder al spelletjesmakers in de wielen gereden door niet langer toe te staan dat applicaties nog meldingen versturen.
Daarbij komt dat Facebooks algoritme EdgeRank alleen nog ‘belangrijke’ meldingen op je nieuwspagina laat zien. Massa’s spam zoals die van Farmville krijgen gebruikers dus ook niet meer te verduren.
Zynga Live
Het beperken van meldingen en het nieuwe EdgeRanksysteem zouden bij spelletjes op de netwerksite voor bezoekersdalingen tot respectievelijk 30 en 40 procent geleid hebben.
Maar nu Facebook zijn Credits als enig geldig betaalmiddel wil invoeren, is voor Zynga de maat vol. De netwerksite eist dan immers dertig procent van de inkomsten op, en dat kan bij de spelletjesmaker absoluut niet door de beugel. Momenteel heeft Zynga zijn eigen virtuele munt en kan het daar de volledige opbrengst van behouden.
Omdat Facebook nu rechtstreeks aan de inkomsten van de producent komt, wil deze onafhankelijk worden. Met Zynga Live richt de spelletjesmaker zijn eigen sociaal netwerk op waarin spelletjes spelen de belangrijkste activiteit is. Het grote voordeel daarvan is dat Zynga op zo’n platform onbeperkt reclame voor zichzelf kan maken.
Bluft Zynga?
De vraag is echter of Zynga daadwerkelijk met zijn plannen wil doorgaan. De producent zou door zich van Facebook af te scheiden een groot aantal sporadische gebruikers verliezen.
Facebook op zijn beurt speelt een grote publiekslokker kwijt. In de top vijftien van meest bezochte Facebookapplicaties staat Zynga zes keer genoteerd. Het sociaal netwerk komt zelf maar drie keer voor in die lijst.
Het ziet ernaar uit dat beide partijen er belang bij hebben tot een compromis te komen. Het is zeker niet uitgesloten dat Facebook Zynga goedkoper laat gebruikmaken van het nieuwe betaalmiddel. Al zou dat voor ophef wegens oneerlijke concurrentie kunnen zorgen.