Facebook gaat je locatie vragen
Binnenkort kan je in je Facebookstatus aanduiden waar je je precies bevindt. De netwerksite bevestigt dat ‘geolocatie’ er komt.
Met de nieuwe toepassing op Facebook kunnen gebruikers hun status updaten en tegelijk hun geografische locatie meegeven aan hun vrienden. Facebook heeft de komst van deze dienst indirect bevestigd aan technologiesite Techcrunch.
Facebook vertelt er ook onmiddellijk bij dat het niet van plan is om de geolocatie meteen te verkopen aan bedrijven die het voor marketingdoeleinden willen gebruiken: “Er zijn op dit ogenblik geen plannen om marketingpartners aan dit product toe te voegen. We kunnen een samenwerking met marketeers overwegen in de toekomst, maar dat is niet het geval bij de lancering”, zegt een woordvoerder van Facebook tegen Techcrunch.
McDonald’s
Ondanks de verklaring van Facebook gaan marketingmensen waarschijnlijk wel in op de geolokalisatie. Het is immers interessant als je bijvoorbeeld vanuit McDonald’s kan laten weten aan je vrienden waar je precies bent. Niet zo interessant voor je vrienden misschien, maar voor McDonald’s is het gratis reclame.
In de VS wordt de hamburgerketen dan ook genoemd als een van de eerste bedrijven die op het platform zullen springen als de consumenten er toegang toe krijgen. Maar specialisten denken dat lokale bedrijfjes en horeca de grootste winnaars zullen zijn. Zij kunnen digitaal met geolocatie door meer mensen gevonden worden.
Voor marketeers wordt het ook interessant om te weten waar iemand is, zodat ze reclame kunnen maken voor hun winkels of vestigingen in de buurt. Het is afwachten hoelang na de lancering van de Facebookdienst dit soort advertenties mogelijk wordt.