Nederlandse bedrijven erg slordig met persoonsgegevens

Driekwart van de Nederlandse bedrijven heeft wel eens persoonlijke gegevens van consumenten, klanten of werknemers verloren. 86 procent voelt zich verantwoordelijk voor de bescherming ervan.
Deze tegenstrijdige resultaten blijken uit het onderzoek Global Data Privacy Study van Accenture. Daar hebben 219 organisaties en 689 consumenten in Nederland aan deelgenomen.
“In de onderzoeksresultaten vinden wij twee elementen opvallend”, zegt Floris van den Dool van Accenture. “Enerzijds laat het onderzoek zien dat Nederlandse organisaties zich beduidend meer dan het wereldwijde gemiddelde [van 71 procent] verantwoordelijk voelen voor de bescherming van persoonlijke gegevens van consumenten. Echter, er blijkt een verschil in de intentie van de organisaties en de uiteindelijke, werkelijke beveiliging van die gegevens.”
[related_article id=”158578″]
Nederland wijkt af
Ondanks dat driekwart wel eens gevoelige informatie verliest, is 78 procent van mening dat zij een adequaat beleid hebben om persoonlijke gegevens te beschermen. Het wereldwijde gemiddelde ligt hier op 73 procent. En ‘slechts’ 58 procent van de buitenlandse organisaties raakt privédata kwijt.
Nederland vertoont ook een groot verschil met het wereldwijde gemiddelde wat betreft toestemming van de consument om gegevens te gebruiken, en het recht om gegevens in te zien en aan te passen. 68 procent van onze organisaties vindt dat ze allebei moeten kunnen, tegenover respectievelijk 52 en 54 procent wereldwijd.
De mening van de consument
Ook de mening van de Nederlandse consument verschilt sterk met andere landen. Zo vinden meer Nederlanders (75 procent) dat de overheid verantwoordelijk moet zijn voor adequate bescherming, in plaats van bedrijven of het individu zelf. Het wereldwijde gemiddelde hier is 41 procent.
80 procent van de consumenten vindt privacy van persoonlijke gegevens belangrijk (70 procent wereldwijd). Slechts de helft (49 procent) vertrouwt bedrijven aan wie men deze informatie geeft.
Privacy van persoonlijke gegevens vindt de Nederlandse consument het belangrijkst bij creditcardaankopen (48 procent), gevolgd door banktransacties (45 procent) en bezoek aan medici (37 procent).














