Nieuws

Insites wint IBM-award met X-Factor

Het Vlaamse bedrijf Insites is door IBM bekroond voor zijn bijdrage aan het succes van het tv-programma X-Factor in Nederland. Door een tekstanalyse van alle reacties op sociale netwerken kon Insites enkele pijnpunten van de tv-show blootleggen.

De zender RTL heeft het programma daarna succesvol bijgestuurd. De makeover van de grijze muis Jamal was de opvallendste ingreep in de populaire talentenjacht.

Liefst controversieel
"In de eerste afleveringen bleek uit de analyse van de reacties op de sociale netwerken dat Jamal steevast de enige deelnemer was over wie noch positief noch negatief werd gepraat. Maar dat heeft een zender niet graag. Zij hebben liever opvallende en controversiële kandidaten dan artiesten die iedereen koud laten", aldus Annelies Verhaeghe, senior manager bij Insites Consulting.

"Daarom werd Jamal week na week bijgeschaafd tot een hippe, funky artiest die het tot in de finale uithield."

Keuze van de songs
Uit andere analyses van de reacties werd duidelijk dat sommige thema’s minder aansloegen dan andere. Geen verrassing natuurlijk. "Maar uit die analyses bleek ook dat het niet zozeer de thema’s zelf waren die de kijkers teleurstelden als wel de keuze van de songs binnen een thema", licht Verhaeghe toe.

"Op basis hiervan heeft RTL besloten om de kijker te laten beslissen welke songs zij verkozen voor de volgende thema’s en hen ook zelf songs te laten voorstellen. Dat heeft de show geen windeieren gelegd, want de latere afleveringen werden opvallend meer bekeken en beter gewaardeerd."

Informatieanalyse steeds belangrijker
Dit gebruik van tekstanalyse op sociale media als basis voor strategische beslissingen is nog steeds vernieuwend te noemen. Maar tegelijk noemt IBM-dochter SPSS dit ook een schoolvoorbeeld van hoe informatieanalyse en -intelligentie een steeds grotere rol zal spelen in ons dagelijks leven.

Reden genoeg voor IBM om het Insites-project tijdens de Europese gebruikersconferentie van SPSS te bekronen als beste project binnen de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) dat van SPSS-software gebruikmaakt. 

SPSS is bij studenten vooral bekend van de gelijknamige statistische software. Maar het bedrijf werd door IBM vooral overgenomen vanwege zijn tekst- en andere analysesoftware. 

analysecrmnieuwsrtlx-factor

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600