Twitter wil deel van advertenties met tweets

Twitter gaat een deel van de inkomsten die derden met zijn data genereren opvragen. Dat staat in de nieuwe gebruiksovereenkomst. Wie er nu specifiek moet betalen, blijft echter vaag.
 

Eerder dit jaar lanceerde Twitter al zijn eigen advertentiedienst Promoted Tweets. Aan de hand daarvan kunnen grote bedrijven op de site adverteren. Tegelijkertijd werden soortgelijke advertentiediensten uit de Twitterstroom verbannen.

Met de natte vinger
Maar nu gaat de microblogdienst nog een stapje verder. Als je content aanbiedt waarbij de advertenties deels of volledig op tweets gebaseerd zijn, moet je volgens de nieuwe gebruiksovereenkomst een deel naar Twitter doorstorten.

Uit een gesprek tussen Twitters operationeel directeur Dick Costolo en Peter Kafka van All Things Digital blijkt echter dat de nieuwe regel op zijn zachtst vaag te noemen is. Zo zou Twitter nog niet weten hoeveel inkomsten het nu exact gaat opvragen en wie er wel of niet zal moeten betalen.

Alleen grote bedrijven
Het lijkt erop dat Twitter voorlopig alleen achter de grote bedrijven aangaat. Maar door de onduidelijke gebruiksovereenkomst kan het zijn dat ook kleinere bedrijven plots de vraag krijgen om te betalen.

“We willen mensen niet beletten een zaak op te starten. We zeggen gewoon dat als je iets groots doet en er advertenties aan koppelt, wij een deel van de inkomsten willen”, besluit Costolo’s collega Tony Wang.

advertentiesbeleidnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600