Apple weert reclamedienst Google
Met de introductie van iOS 4, oftewel iPhone OS 4, en de lancering van de advertentiedienst iAd heeft Apple de voorwaarden voor ontwikkelaars aangepast. Zonder namen te noemen lijkt Googles reclamedienst Admob op de korrel te worden genomen. Dat meldt AppleInsider.
In april veranderde Apple de voorwaarden voor ontwikkelaars voor zijn mobiele besturingssysteem. Externe advertentiebedrijven mogen geen informatie van gebruikers meer verzamelen. Vorige week beweerde Jobs op de D8-conferentie dat dit om privacyredenen werd doorgevoerd.
Flurry Analytics
Als voorbeeld haalde hij Flurry Analytics aan, een bedrijf dat buiten medeweten van Apple informatie over de gebruikte toestellen verzamelde via zijn applicatie in de App Store. Hierdoor kwam Flurry op het spoor van enkele prototypes van de iPad die op de bedrijfscampus van Apple getest werden.
[related_article id=”158256″]
Jobs was daar niet blij mee en maakte deze week de regels strenger. De aangepaste sectie 3.3.9 in het contract stelt dat applicaties geen gebruikers- of apparaatgegevens mogen verzamelen, gebruiken of doorspelen aan externe partijen zonder toestemming.
Onafhankelijk
Peter Kafka van de website MediaMemo ploos het contract uit en ontdekte in sectie 3.3.9 de volgende regels: “Gegevens zijn enkel toegankelijk voor onafhankelijke reclamediensten waarvan de hoofdactiviteit mobiel adverteren is. Een reclamedienst of –provider die eigendom is van of gerelateerd aan een ontwikkelaar of verkoper van mobiele apparaten, mobiele besturingssystemen of ontwikkelsoftware hiervoor wordt niet als onafhankelijk beschouwd.”
Apple rekent zichzelf hier natuurlijk niet bij.
Android
AdMob, dat onlangs werd overgenomen door Google, zou dus in principe geen reclamediensten op de iPhone en iPad mogen aanbieden. Google ontwikkelt namelijk het besturingssysteem Android, waardoor de onafhankelijkheid van zijn reclamedienst in het gedrang komt.