Geen bril nodig bij 3D-scherm Microsoft

Microsoft Applied Sciences Group heeft een lens ontwikkeld die het mogelijk maakt om 3D-beelden te bekijken zonder bril.

De lens is dunner aan de onderkant (6 mm) dan aan de bovenkant (11 mm). Hij projecteert licht naar de ogen van de kijker via leds die ingebouwd zijn in de onderste rand. De camera in het 3D-scherm volgt de ogen. Dit idee bestaat al langer, maar wordt nu pas uitvoerbaar omdat de vereiste CPU-kracht nu betaalbaar en klein genoeg is om het uit te strekken op grote schaal.

Geen vaste plaats
3D-schermen die geen bril vereisen zijn overigens ook niet nieuw, maar de bestaande exemplaren gebruiken vaak lenzen die beelden in twee vaste richtingen projecteren. Dit beperkt de kijkhoek voor een 3D-ervaring. Microsoft kan daarentegen twee kijkers bedienen door verschillende beelden te sturen naar hun linker- en rechteroog (één video voor elk), ongeacht waar ze zitten.

[related_article id=”161452″]

De afstand tussen de projector en het scherm is minimaal. Het licht komt immers vanuit de lens. Het hangt niet in de lucht zoals dat bij traditionele lenzen het geval is die tussen de lichtbron en hun brandpunt zitten. De leds controleren de positie en de hoek van het licht. Ondertussen verzamelt de camera in het display het licht dat in de tegengestelde richting door het objectief gaat.

Het systeem heeft op dit moment een kijkhoek van 20 graden. Microsoft hoopt dit op te krikken naar 40 graden.

De fabrikant denkt dat de lens in een lcd-display gebruikt kan worden, ter vervanging van het traditionele achtergrondlicht. Ook onderzoekt het bedrijf of het in een laptop zou kunnen functioneren.

3dhardwaremicrosoftnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals