Aantal klanten KPN daalt

In het tweede kwartaal daalde de omzet van KPN. Toch ligt het bedrijf op schema om de beoogde jaaromzet te behalen.
Dit meldt het Financiële Dagblad. KPN kampt met een dalende omzet van 1,7 procent tot 3,35 miljard euro. De nettowinst steeg wel en komt uit op 465 miljoen euro.
KPN denkt desalniettemin dat het op schema ligt om zijn doelen voor de omzet, ebitda (verdiensten vóór aftrek van interest, belasting en afschrijvingen), dividend en vrije kasstroom te behalen.
Minder nieuwe klanten
De dalende omzet is vooral te wijten aan de Nederlandse telecomactiviteiten en het bedrijfsonderdeel Getronics. De internationale activiteiten groeien daarentegen wel, maar nog niet voldoende om de dalende omzet te voorkomen. Dankzij de afname van operationele kosten nam de winst met 26 procent toe.
Het telecombedrijf trekt minder nieuwe klanten aan en ook het totale aantal klanten daalt met 0,8 miljoen ten opzichte van het tweede kwartaal in 2009. De teller staat nu op 6 miljoen. Wel stijgt de gemiddelde omzet per klant naar 25 euro. Dat is twee euro meer dan een jaar geleden.
Mobiel
Volgens Automatisering Gids mikt KPN op mobiele data. De omzet uit mobiele data en spraak is met 246 miljoen in vergelijking met vorig jaar gelijk gebleven. Het aantal klanten voor het mobiele netwerk steeg wel van 1,62 naar 1,72 miljoen, en het aantal klanten met mobiel dataverkeer nam toe van 44 naar 50 procent.













