100.000 reizigers betalen De Lijn met sms
Vervoersmaatschappij De Lijn heeft na zes maanden 400.000 sms-tickets verkocht aan bijna 100.000 reizigers.
Het sms-ticket is enkel te koop voor klanten van Proximus en is een goedkoper alternatief dan een biljet. Door met de gsm te betalen, moet de reiziger afrekenen bij de chauffeur. Dat spaart voor De Lijn tijd en dus geld.
Sinds de start op 1 februari heeft De Lijn al 394.013 elektronische tickets verkocht aan Proximusklanten. Dat zijn er ongeveer 2.200 per dag. Op weekdagen piekt de verkoop tussen 16.00 en 17.00 uur. De topdag is vrijdag.
De meeste tickets worden in de provincie Antwerpen gekocht, zo’n 52 procent van alle biljetten. Oost-Vlaanderen volgt met 25 procent. Dat is geen toeval, aangezien het sms-ticket meer dan twee jaar is getest op de stadsnetten in Antwerpen en Gent.
De Lijn onderhandelt nog met Base en Mobistar om het sms-ticket ook aan hun klanten te kunnen verkopen. In april zei Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits dat de twee operatoren nog dit jaar gaan meedoen.