Tablet-pc Motorola heeft wél tv-ontvangst

Motorola ontwikkelt een tablet-pc met digitale tv-ontvangst. Hiermee wil het bedrijf marktaandeel afsnoepen van Apple.
Dit meldt de Financial Times, die zich baseert op anonieme bronnen. Het apparaat zou een scherm van 10 inch hebben, draaien op Android, lichter en dunner zijn dan de iPad en beschikken over twee camera’s: een voor foto’s en een voor videobellen. In de Verenigde Staten word het toestel op zijn vroegst dit najaar gelanceerd.
Voorsprong
Met de integratie van televisie bemachtigt Motorola meteen een voorsprong op concurrerende fabrikanten. Voor de tv-ontvangst tekent Verizon Wireless, dat een marktaandeel van 25 procent heeft op de Amerikaanse televisiemarkt.
[related_article id=”158256″]
Apple is het niet gelukt om een akkoord te sluiten met televisiemakers, om de prijs van hun televisieshows naar beneden bij te stellen. Daardoor bleef een tv-aanbod op de iPad uit.
Ook doordat is gekozen voor Google Android maakt Motorola’s tablet een goede kans op succes. Volgens onderzoeksbureau Nielsen kozen smartphonegebruikers de laatste zes maanden meer voor Android dan voor enig ander besturingssysteem. Daarnaast zal het apparaat, in tegenstelling tot de iPad, Adobe Flash ondersteunen.
Motorola, Google en Verizon geven geen commentaar op het bericht van de Financial Times.
Oorlog
De tabletmarkt is het nieuwe slagveld waar op onder meer Microsoft, Google en RIM (BlackBerry) het opnemen tegen Apple. Dat de concurrentie nu hevig losbarst, is niet vreemd. De iPad is namelijk een fenomenaal succes. Er zijn al meer dan drie miljoen exemplaren van verkocht.
Dit zet Apple wereldwijd op nummer drie in de markt voor notebooks en andere draagbare computers, zegt de Deutsche Bank. Vóór de lancering stond het bedrijf op nummer zeven.












