Bedrijf kan adverteren op zoekterm concurrent

Google past zijn merkenbeleid voor adverteerders aan. Daardoor kan een bedrijf adverteren op zoektermen van de concurrentie.

De wijziging volgt op een uitspraak van het Europese Hof van Justitie. In april bevestigde de rechter dat Google het merkenrecht heeft gerespecteerd wanneer een adverteerder bood op het zoekwoord van een derde partij (lees: concurrent).

In praktijk verandert er alleen iets voor enkele Europese landen. De techniek werd al toegestaan in andere landen, maar is in april juridisch bevestigd.

Vanaf 14 september wordt ze toegevoegd aan het beleid van Google. Concreet kan dus een bedrijf als Coca-Cola dan adverteren op zoekwoorden als Pepsi.

Dit beleid bestaat al in vele andere landen, zoals de VS en Canada. Wel houdt Google enkele uitzonderingen in gedachten. Als Google of de eigenaar van een bepaalde merknaam vindt dat er verwarring mogelijk is, wordt de advertentie weggehaald. Ook geldt het nieuwe beleid niet voor advertentieteksten.

[related_article id=”158901″]

adsenseadwordsbeleidgoogleinternetmerknieuwsreclame

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken