Nieuws

De BlackBerry verliest zijn glans

De ooit zo succesvolle BlackBerry ziet steeds meer bedreigingen op zich afkomen. Niet in het minst van de iPhone en Androidmobieltjes.

BlackBerry’s verkopen nog altijd als zoete broodjes. Ze dragen nog steeds de boodschap uit dat hun bezitters belangrijk zijn en geen moment zonder e-mail kunnen. Maar dat is niet langer voldoende.

Er zijn nu telefoons op de markt die continue e-mailtoegang bieden, en daar bovenop nog een heleboel andere leuke dingen. De BlackBerry moet daar een antwoord op proberen te vinden.

[related_article id=”158662″]

Torch
Deze week deed Research In Motion (RIM), de maker van de BlackBerry, een poging daartoe. Het onthulde een nieuw toestel, de Torch, dat de groeiende concurrentie het hoofd moet bieden. Maar het toestel is niet langer een technologische trendsetter. De iPhone en de Androidtoestellen zien er flitsend uit dankzij hun touchscreens.

Hierin blonk de BlackBerry tot nu toe niet uit. In 2008, meer dan een jaar na de introductie van de iPhone, kwam de BlackBerry met een touchscreen op de markt. Dit toestel, de Storm, wilde in de aanraaktechnologie meteen een stap verder zetten. Maar het toestel was dik en zwaar in vergelijking met de iPhone, en had af te rekenen met allerlei softwareproblemen. In de pers werd de BlackBerry Storm afgekraakt.

De Torch, het nieuwe toestel, is vrij conventioneel. Analisten waren er gisteren niet enthousiast over.

Problemen in Midden-Oosten
Maar RIM heeft tegelijkertijd met andere problemen af te rekenen. Arabische landen zijn van plan de e-mail die via BlackBerry verzonden en ontvangen wordt te blokkeren. De autoriteiten kunnen er niet tegen dat ze die e-mails niet kunnen onderscheppen als dat nodig mocht zijn.

De grote troef van de BlackBerry, de verzekering dat de e-mails veilig zijn, wordt zo een bedreiging. De Verenigde Arabische Emiraten, inclusief de zakenstad Dubai, zijn van plan om in oktober de BlackBerry-diensten te blokkeren. Saoedi-Arabië begint er vrijdag al mee. 

Android is bedreiging
Dit jaar werden er honderd miljoen BlackBerry’s verkocht. Het is nog steeds de populairste smartphone in de Verenigde Staten, populairder ook dan de iPhone. De bedreiging komt vooral uit een andere hoek: het besturingssysteem Android van Google, dat gebruikt wordt door smartphonemakers als HTC en Motorola. 

De kernmarkt van RIM bestaat uit bedrijven die een smartphone voor hun werknemers aanschaffen. De verantwoordelijken van de IT-afdelingen zijn dol op BlackBerry’s omdat ze veilig zijn en beheersbaar.

Maar de vraag is of de IT-verantwoordelijken er nog altijd van overtuigd zijn dat de BlackBerry de beste keuze is. Ze staan onder druk van de gebruikers zelf, die het vervelend vinden dat er op de BlackBerry minder toepassingen (apps) kunnen worden geïnstalleerd dan op de iPhone.

Gisteren maakte bijvoorbeeld de Europese Commissie bekend niet te zullen kiezen voor BlackBerry’s, maar voor toestellen van HTC en Apple. De Commissie heeft ongeveer 2.500 smartphones in gebruik. De Britse bank Standard Chartered maakte eerder dit jaar bekend dat zijn managers hun BlackBerry desgewenst kunnen inruilen voor een iPhone.

Beurskoers
De tanende populariteit van de BlackBerry vertaalt zich ook in de beurskoers van RIM. Die is van een hoogtepunt van 85,77 dollar teruggevallen tot iets meer dan 53 dollar. Concurrent Apple steeg in dezelfde periode van 185,50 dollar naar ruim 262 dollar.

Androidblackberrybusinessiphonemobilenieuwsrimsmarpthonetelecomtrends

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken