Elektrische wagen botst op regelneverij
De overheid heeft de mond vol van de elektrische wagen. Maar dan doemen de administratieve klippen op. Zo probeert Athlon al sinds april een elektrische Golf in te schrijven. Dat is tot dusver niet gelukt.
Een gewone dieselwagen laten inschrijven vergt drie dagen. Voor een elektrische VW Golf – die beter heet te zijn voor milieu en klimaat – heeft leasemaatschappij Athlon een lijdensweg van vijf maanden achter de rug. Voorlopig nog zonder positief resultaat.
Athlon, een dochter van Rabobank die al 25 jaar actief is op de markt van de bedrijfswagens, pikt in op de trend van duurzame mobiliteit en biedt een milieuvriendelijker pakket aan zijn klanten aan. De elektrische wagen is daar één element van.
Vijftig in Nederland, nul in België
De Nederlandse tak heeft al een vijftigtal elektrische wagens rondrijden. Athlon België wilde dezelfde weg op. Het haalde een Volkswagen Golf die omgebouwd was met een elektrische motor vanuit Nederland naar hier en wilde die laten inschrijven.
Dan begint het. Op 16 april krijgt Athlon het goedkeuringscertificaat van de RDW, de Nederlandse tegenhanger van onze Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV).
Op 26 april dient de maatschappij het homologatiedossier in bij de DIV. Op 26 mei, al een maand later dus, valt er een uitnodiging voor de technische keuring in de bus. De keuring wordt uitgevoerd in Schaarbeek. De wagen is technisch in orde, maar door het ontbreken van onder meer het gelijkvormigheidsattest komt er nog geen groen licht.
"Onduidelijke bewoordingen"
In juni krijgt Athlon te horen dat het dossier stil ligt omdat er "onduidelijke bewoordingen" in het Nederlandse document staan. Dat moet de DIV uitklaren met de Nederlandse collega’s, dus stuurt Athlon de contactgegevens van de RWD door.
In juli, bij de lancering van een nieuwe Toyota Prius, polst Athlon bij een vertegenwoordiger van de FOD Mobiliteit naar de stand van zaken. Wat later komt de melding dat er ‘documenten of een betaling’ verwacht worden. Op 20 juli arriveert een overschrijvingsformulier. Athlon betaalt en krijgt daar een bevestiging van. Maar het wacht tot vandaag op het verlossende nieuws.
Intussen staat de wagen in een garage stof te verzamelen. Rijden mag niet, af en toe wordt de batterij opgeladen.
Hoe reageren de woordvoerders van Athlon en van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit? Dat lees je op De Standaard Online.