Disney slaat surfgedrag kinderen stiekem op

Disney en Warner Bros zijn aangeklaagd omdat hun websites het surfgedrag van kinderen opslaan.
Dit meldt Ars Technica. Een paar oplettende Amerikaanse ouders dienden de aanklacht in. Ze merkten op dat een cookie van de entertainmentbedrijven gevoelige gegevens verzamelt.
Widget installeert flashcookie
De aangeklaagde websites zijn aangesloten bij Clearspring Technologies, een maker van commerciële widgets. Wanneer een surfer zo’n site bezoekt, wordt er automatisch een flashcookie geïnstalleerd. Deze slaat het surfgedrag op, ook als de bezoeker die ene pagina verlaat.
[related_article id=”158578″]
Bovendien kunnen deze cookies niet zomaar verwijderd worden. Ook is het mogelijk dat ze zich blijven aanmaken na verwijdering, zonder dat de gebruiker het opmerkt. Uit een recent onderzoek van de Berkeley-universiteit in de VS over flashcookies en privacy blijkt namelijk dat dit kan.
Via de widget krijgen de bedrijven de informatie over het surfgedrag. Ook kijkgedrag, geslacht, leeftijd, origine, telefoonnummer, woonplaats, opleidingsniveau, favoriete video’s en boeken, gezondheidstoestand en seksuele voorkeur worden geregistreerd.
Volgens de aanklagers hebben de bedrijven deze gegevens doorverkocht aan derden. Maar Disney en Warner Bros weerleggen dit. Ze gebruiken de informatie alleen zelf, zeggen ze. Dit verandert echter niets aan de ontevredenheid van de aanklagers. Zij denken dat het opslaan alleen al onwettig is.
Quantcast
In juli werd Quantcast, een concurrent van Clearspring, om dezelfde reden aangeklaagd. De websites van ondermeer ESPN en MTV zijn hierop aangesloten.
Quantcast loste de beschuldigingen op met een fix, waardoor de cookie geen persoonlijke informatie meer registreerde. Ars Technica verwacht dat Clearspring de zaak ook zo zal oplossen.












