Pr-firma betrapt op iTunesreviews voor klant
Het pr-kantoor van een aantal videospellenmakers is door de Amerikaanse autoriteiten op de vingers getikt voor het vervalsen van klantenrecensies in iTunes.
De valse getuigenissen zijn misleidende reclame, zo oordeelt de Amerikaanse toezichthouder op de handel, de FTC. Het pr-bureau had zijn stagiairs laten doorgaan als gewone klanten die positieve besprekingen van spellen posten in de online winkel van iTunes.
Het pr-bedrijf zelf heet Reverb Communications, maar de klanten waarvoor het werkte, zijn niet meegedeeld door de FTC. Ondertussen is wel bekend dat Pangea Software er klant was. Dat is de maker van de iPhonetoepassing Enigmo.
Het FTC berispt het pr-bureau: “Bedrijven, ook pr-bedrijven in online marketing, moeten de principes van advertenties respecteren. Adverteerders mogen zich niet voordoen als gewone klanten die een product aanraden. En wie een product aanraadt, moet het duidelijk laten weten als er een financiële band is met het bedrijf.”
Stagiairs schreven
Dat Reverb er bedenkelijke praktijken op nahoudt, wordt duidelijk uit een klantenbriefing die is uitgelekt. Daarin prijst Reverb zijn ‘interne gebruikersgetuigenissen’ aan, gebruikservaringen uitgeschreven door hun eigen stagiairs dus.
De recensies zouden niet overdreven positief zijn, maar beloven wel dat het product er goed uikomt. Ze waren soms ook afgestemd op verschillende doelgroepen, zoals twaalf- tot achtienjarigen of dertigers.