‘Telefoongesprek afrekenen per minuut is diefstal’
De Consumentenbond wil dat providers mobiele telefoongesprekken per seconde afrekenen, en niet per minuut.
Volgens de berekeningen van het televisieprogramma Kassa, die afgelopen weekend bekend werden gemaakt, betaalt een klant gemiddeld zestig procent meer als zijn gesprekken per minuut worden afgerekend. De bundel raakt hierdoor sneller op en daarna belt hij tegen een hoger beltarief. Kassa noemt dit een vorm van moderne diefstal.
Consumentonvriendelijk
Ook de Consumentenbond vindt dit onaanvaardbaar. Tegenover de NOS meldt de organisatie dat zij desnoods zal lobbyen om de wet aan te passen. “Een gesprek van 1 minuut en 2 seconden afrekenen als een gesprek van 2 minuten is de omgekeerde wereld”, meent de bond.
“We roepen providers op om eerlijke prijzen te rekenen. Mocht deze oproep geen gehoor krijgen, dan zullen we bij de politiek lobbyen om te zorgen dat het in de wet wordt opgenomen.”
Wet aanpassen onmogelijk
Volgens het ministerie van Economische Zaken is de wet aanpassen echter niet mogelijk. Op basis van de Europese regelgeving kan afrekenen per minuut niet worden verboden, omdat het daarmee ingrijpt op prijsstructuren. In Nederland zijn aanbieders vrij om tarieven te stellen. De NMa ziet alleen toe op onwettige prijsafspraken.
De Consumentenbond wijst daarentegen op de Europese regelgeving die afrekenen per seconde wel verplicht, al is dat alleen voor internationale gesprekken.
“Voor bellen vanuit andere EU-landen naar Nederland is inmiddels vastgelegd dat telecomproviders na de eerste halve minuut verplicht per seconde moeten afrekenen”, schrijft de bond op zijn site. “We pleiten ervoor dat een dergelijk systeem ook voor bellen binnen Nederland wordt ingevoerd.”
Providers
Alleen Ben rekent alle gesprekken per seconde af. Voor het merendeel van zijn abonnementen volgt T-Mobile dezelfde werkwijze. Vodafone en KPN rekenen daarentegen per minuut af. Vodafone doet dit, sinds afgelopen maandag, voor alle nieuwe abonnementen en contractsverlengingen en KPN deed dit al bij de meeste abonnementen. Zo ook dochtermaatschappijen Telfort en Hi.
Telecomwaakhond Opta gaat vanaf deze maand controleren of de providers hun klanten goed inlichten over het afrekensysteem.