Salesforce.com start sociaal netwerk op iPad
Twee maanden nadat Salesforce met het zakelijke sociale netwerk Chatter begon, komt er ook een mobiele versie voor iPhone, iPad, BlackBerry en Android.
Chatter is een sociaal netwerk dat klanten van Salesforce.com gratis kunnen gebruiken. Wie geen klant is, kan voor vijftien dollar intekenen op de dienst. Chatter combineert de beste functies van Facebook en Twitter en brengt ze naar grote bedrijven. Met het netwerk kunnen werknemers beter zicht houden op documenten, interne expertise en de meest recente gegevens.
In de eerste maanden heeft 25 procent van de klanten ingetekend op de gratis versie, zo’n 20.000 van de 80.000 klanten.
Mobiel
Om de zin van een mobiele versie te verdedigen zwaait Salesforce.com met gegevens van Facebook. Het blijkt dat Facebookleden dubbel zo actief zijn via hun mobiele telefoon dan vanaf hun computer. Salesforce.com neemt aan dat het bij hun klanten niet anders zal zijn.
Hoewel Salesforce.com Chatter verkoopt als een sociaal netwerk, is het eerder een samenwerkingstool. Collega’s kunnen er documenten mee delen onder elkaar, wat een hele hoop over en weer mailen kan besparen.
De toepassingen voor de iPad, de iPhone en BlackBerry komen in een van de volgende maanden. Androidgebruikers moeten wachten tot begin 2011.