Twitter wordt ‘eenvoudiger en sneller’
De makers van Twitter hebben hun kindje van een flinke metamorfose voorzien. Doel is de gebruiksvriendelijkheid opkrikken.
Dat maakte Evan Williams, de algemeen directeur van Twitter, dinsdag bekend. De nieuwe interface moet de gebruikerservaring beter, makkelijker en sneller maken. De 145 miljoen twitteraars zullen allerlei informatie van anderen in één oogopslag zien. Van foto’s en video tot iemands geolocatie.
Williams vermeldt dat 78 procent van de actieve gebruikers naar Twitter.com gaat om de dienst te raadplegen. De oprichters verwachten dankzij het nieuwe ontwerp nog meer bezoekers. “Mensen zullen vaker terugkomen voor de ervaring die de website voorschotelt”, meent productmanager Jason Goldman.
Minder rommelig
De nieuwe gebruikerservaring is gebouwd rond het idee dat niemand de openingspagina hoeft te verlaten wanneer hij op iets anders klikt. Wie voorheen op iemands profiel of link naar een foto klikte, kwam op een heel andere pagina terecht.
In het nieuwe design opent deze content in een kolom aan de rechterkant van de pagina. Daar verschijnen eveneens filmpjes van YouTube of foto’s van Flickr. Twitter heeft hiervoor deals met zestien mediabedrijven.
Ook nieuw is dat gebruikers eindeloos kunnen scrollen door tweets. Het aantal dat tot nu verscheen, was beperkt. De tijdlijn van berichten staat aan de linkerkant.
De komende weken wordt de nieuwe versie uitgerold. Dagelijks ontvangt Twitter 370.000 nieuwe accounts. Zestien procent daarvan wordt via een mobieltje aangemaakt.