Helft ticketwebsites schendt consumentenrecht
Ruim de helft van de Belgische ticketwebsites schendt de Europese consumentenwetgeving. Dat meldt minister van Ondernemen en Vereenvoudigen, Vincent Van Quickenborne.
België neemt jaarlijks deel aan de zogenaamde sweepacties van de Europese Commissie. Die worden georganiseerd om de Europese regels rond consumentenbescherming op het internet te controleren.
In juni van dit jaar werden de online aanbieders van tickets voor sport- en cultuurevenementen onder de loep genomen. Vorig jaar waren de aanbieders van consumentenelektronica aan de beurt.
59 Belgische websites
Over heel Europa ging het om 410 websites, waarvan 59 in België. Dat is het grootste aantal van alle lidstaten. Zowel verkoop uit eerste hand, denk aan websites van culturele centra of concerthuizen, als doorverkopers van tickets werden gecontroleerd.
De Belgische Economische Inspectie ontdekte bij 27 van de 59 gecontroleerde websites onregelmatig- of onvolledigheden. Over heel Europa bleek 59% (244 websites) niet helemaal in orde met de wetgeving.
Verborgen kosten
Dat kunnen foute prijsaanduidingen zijn (verborgen kosten), misleidende voorwaarden (geen terugbetaling bij annulering van het evenement) of bij tweedehandsverkopers de onterechte melding dat het evenement uitverkocht is.
Volgend jaar mogen de aanbieders die niet in orde zijn zich aan een nieuwe controle verwachten. Minister Van Quickenborne hoopt op eenzelfde gunstig resultaat als dat van de opvolging van de vorige sweep.
Consumentenelektronica
Vorig jaar werden websites gecontroleerd die consumentenelektronica voor de Europese markt aanbieden, waaronder muziekspelers, mobiele telefoons en digitale camera’s. Toen was slechts 44% in orde met de Europese wetgeving.
In België waren amper zes van de zeventien onderzochte sites in de regel. Na doorgedreven opvolging en waar nodig bestraffing, hebben vijftien van de zeventien gecontroleerde Belgische sites zich naar de wet geschikt.