Google: reclame kijken of betalen
Net nu meer details zijn vrijgegeven over Google TV, krijgt de zoekgigant een patent toegewezen voor het aanmaken van kijkersprofielen, het aanbieden van persoonlijk afgestemde advertenties bij video, en het overslaan van reclame tegen betaling. Is dit de toekomst van Google TV?
Hoeveel verdien je?
Volgens de uitvoerige beschrijving moeten gebruikers een uitgebreide enquête invullen waarin onder meer naar hun jaarinkomen wordt gevraagd en moet er een e-mailadres worden opgegeven. Doe je dit niet, dan moet je van Google als straf tien minuten reclame kijken.
Een ander alternatief is het betalen van twee dollar per reclameblok dat je wil overslaan. Die afkoopsom wordt geheven door de tv-maatschappij of kabelaanbieder. De betaling verloopt via Googles Checkout-dienst. Dat leidt Webwereld af uit het document.
[related_article id=”158901″]
Boodschappen op maat
Reclame afkopen is niet altijd mogelijk. Zo zou je bijvoorbeeld verplicht kunnen worden om een aantal promotieclips te bekijken voordat een programma verdergaat. Die clips worden uitgekozen op basis van je kijkgedrag. Google registreert onder meer hoe vaak je zapt tijdens de reclame.
Tijdens de voorstelling van de Revue-settopbox van Logitech, die gebruikmaakt van het Google TV-platform, ontweek Rishi Chandra, productmanager van Google TV, vragen over advertenties. Dat schrijft CNet.
Ze zou wel gezegd hebben dat er voorlopig geen plannen zijn om binnen Google TV extra advertenties aan te bieden bovenop die van televisiezenders of internetkanalen.
Binnen een jaar zou Google TV ook in Europa beschikbaar moeten zijn.