Google maakt eigen inflatie-index
Google ontwikkelt de Google Price Index (GPI). Dit is een inflatie-index op basis van online-aankopen.
Dit meldt de Financial Times. De zoekgigant verwacht dat de index veel sneller cijfers zal leveren, zo goed als realtime. De traditionele indexcijfers, uitgegeven door overheden, worden opgemaakt uit gegevens van fysieke winkels, die met de hand worden verzameld. Dit is een tijdrovend proces. Pas enkele weken na de vergaring worden de cijfers bekendgemaakt.
De Google Price Index zal echter geen vervanging zijn voor de normale prijsindex, aldus Hal Varian, de econoom van Google die de GPI ontwikkelt. De productcategorieën die via het web worden verkocht, verschillen namelijk met wat er in fysieke winkels verhandeld wordt.
[related_article id=”158901″]
Wel kan Googles index alvast iets verklappen over de inflatie of deflatie van producten. Het is ook nuttig om vergelijkingen te maken per productgroep.
Google maakte zijn plannen bekend op een congres van de National Association of Business Economists. De meetmethode is nog niet helemaal definitief. Het is overigens ook nog maar de vraag of het technologiebedrijf de cijfers daadwerkelijk gaat publiceren.