Nieuws

Apple verkoopt meer iPhones, iPads en Macs

Apple heeft er een recordkwartaal opzitten met 20,34 miljard dollar aan inkomsten en 4,31 miljard nettowinst. Steve Jobs licht de cijfers toe.

Doorgaans presenteert Peter Oppenheimer, de financieel directeur van Apple, de resultaten. Maar voor het eerste kwartaal in de geschiedenis van het bedrijf met meer dan 20 miljard dollar aan inkomsten, tekende Jobs ook present. Hij was niet mals voor de concurrentie.

In het vierde kwartaal van boekjaar 2009-2010 zag Apple een recordverkoop voor zowel de iPhone, de iPad als de Macs. De iPad, Apples jongste stokpaardje, verwisselde 4,19 miljoen keer van eigenaar.

[related_article id=”158256″]

14,1 miljoen iPhones
Er gingen afgelopen kwartaal maar liefst 14,1 miljoen iPhones over de toonbank, voor gemiddeld 629 dollar. In dezelfde periode vorig jaar verkocht Apple 7,4 miljoen smartphones. Een stijging dus met 91%.

Apples Macintosh-computerlijn toont een stijging van 27%. In totaal werden er 3,89 miljoen desktops en laptops met het Apple-logo verkocht. De verkoop van iPods zet zijn dalende lijn verder (-11%) maar is toch nog goed voor 9,05 miljoen verkochte exemplaren.

"RIM moet software maken"
Na de voorstelling van de (toch wel indrukwekkende) kwartaalcijfers maakte Steve Jobs telefonisch zijn opwachting. De Apple-goeroe gaf kritiek op het zakenmodel van concurrent RIM (BlackBerry), dat in de verkoop ingehaald is door de iPhone. Jobs raadt de Canadese fabrikant aan zich alleen nog op software te focussen.

Ook Google Android kreeg ervan langs. De bekende standpunten over het gesloten tegenover een open besturingssysteem (of in Jobs’ terminologie geïntegreerd versus gefragmenteerd) werden van stal gehaald.

Jobs moest wel toegeven dat er in de overgangsperiode van de iPhone 3GS naar de iPhone 4 meer Androidtoestellen verscheept werden. “Maar,” voegde hij daaraan toe, “afgelopen maand werden dagelijks ongeveer 275.000 iOS-toestellen geactiveerd tegenover 250.000 Androidapparaten.”

Geen kleine iPad
Wat Apples monopolie op de tabletmarkt betreft, ziet de topman de toekomst rooskleurig. Concurrentie van andere fabrikanten en software-ontwikkelaars ziet hij niet. Vooral  tabletcomputers met een schermdiagonaal van zeven inch zijn volgens hem ten dode opgeschreven.

Het is volgens de topman uitgesloten dat de iPad een klein broertje krijgt. “7-inchtablets zijn DOA [dead on arrival]. Ze kunnen het best geleverd worden met een vijltje voor je vingers, want de schermgrootte is niet werkbaar”, aldus een strijdvaardige Jobs.

"iPad zal laptopverkoop schaden"
Tijdens de vragenronde zei Jobs nog dat het slechts een kwestie van tijd is voor de verkoop van de iPad die van laptops zal aanvreten. “De iPad is de Macintosh-lijn al voorbij in de verkoop”, besloot een geagiteerde Jobs de bespreking van Apples recordkwartaal.

Wie de tirade van de Apple-directeur wil beluisteren, kan op Engadget terecht.
 

Applebusinessfinancieelnieuwsstevejobsstrategie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken